Burgemeesters verdeeld over financiering trajectcontroles op hun grondgebied

De burgemeesters van de gemeenten waar op gewestwegen mogelijk trajectcontrole komt, reageren verdeeld op de plannen. De meeste zijn de voorstellen wel genegen, maar stellen zich vragen bij de financiering. Andere burgervaders zijn helemaal niet op de hoogte.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft een lijst bekendgemaakt van 26 gevaarlijke punten op gewestwegen waar in de toekomst mogelijk trajectcontrole komt. De lijst wordt afgewerkt in volgorde van prioriteit - de gevaarlijkste situaties worden het eerst aangepakt - en afhankelijk van de betrokken gemeentebesturen, omdat die bereid moeten zijn om de helft van de kosten te betalen.

Vooral dat laatste is bij veel gemeenten in het verkeerde keelgat geschoten. "We zijn het idee wel genegen, maar de financiële situatie van de meeste gemeenten is momenteel niet zo gunstig", zegt bijvoorbeeld Luc De Boeck (CD&V) de burgemeester van Bornem. Hij wordt bijgesprongen door zijn collega Jan Laurys (CD&V) uit Diest. "Voor 2015 hebben we daar geen geld voor voorzien, maar dat sluit niet uit dat we dat in 2016 kunnen doen."

Verschillende andere burgervaders melden zelfs niet op de hoogte te zijn. "We weten ook niet over welke bedragen het gaat", zegt Christof Dejaegher (CD&V) de burgemeester van Poperinge die benadrukt dat het om gewestwegen gaat en vindt dat daarom de Vlaamse overheid voor de kosten moet opdraaien. Ook Kurt Vanryckeghem (CD&V) van Waregem reageert verbaasd. Hij vindt trajectcontrole niet nodig op de ring van zijn stad.

Andere gemeenten zijn dan weer wel bereid om met geld over de brug te komen. In Herselt bijvoorbeeld hebben ze intussen geld vrijgemaakt om op de N19 zo'n trajectcontrole uit te bouwen.