Volkswagen gaat 8,5 miljoen diesels terugroepen in Europa

Autobouwer Volkswagen gaat in Europa 8,5 miljoen diesels met sjoemelsoftware terugroepen. De maatregel komt er nadat de Duitse autoriteiten Volkswagen bevolen hadden alle dieselwagens met sjoemelsoftware in Duitsland terug te roepen. Volgens Duitse media gaat het om 2,4 miljoen auto's. In België gaat het blijkbaar om 316.000 wagens, zo'n 75.000 minder dan eerst gedacht.
Het logo van VW op de zijkant van een treinwagon.

Volkswagen had zelf voorgesteld om een vrijwillige terugroepactie te organiseren, maar de Duitse overheid heeft geen vertrouwen meer in de goede wil van VW. Het Kraftfahrt Bundesamt (KBA), de federale transportautoriteit, heeft nu VW verplicht om alle betrokken auto's terug te roepen en aan te passen zodat ze aan de uitstootnormen voldoen.

Dat is een uitzonderlijke stap, want normaal superviseert het KBA  enkel terugroepingen maar legt het die niet op. 

Minister van Transport Alexander Dobrindt, onder wie het KBA valt, verantwoordt de uitzonderlijke stap door te wijzen op de uitzonderlijke grootte van de terugroeping, die "een zekere mate van controle nodig maakt". 

De uitzonderlijke maatregel betekent ook dat bezitters van een diesel met sjoemelsoftware niet kunnen kiezen of ze hun auto al dan niet laten aanpassen. 

Volkswagen zal met de terugroeping starten begin volgend jaar en de procedure zal heel 2016 in beslag nemen.

75.000 minder in België

In ons land had de Belgische importeur van wagens uit de Volkswagen-groep D'Ieteren eerst gezegd dat er exact 393.648 voertuigen in België rondrijden met de bewuste software. Dat aantal ging over alle mogelijke betrokken wagens.

Nu zegt D'Ieteren dat het "iets meer dan 316.000" personen aangeschreven heeft omdat hun dieselwagen de sjoemelsoftware bevat.

Het aantal aangeschreven eigenaars ligt zo onder de 320.000, klinkt het ook. Volgens de woordvoerder van D'Ieteren zijn er verschillende redenen dat het aantal inmiddels lager uitvalt. VW's, Audi's, Skoda's, Seats of andere vierwielers uit de VW-stal zijn immers intussen niet langer ingeschreven, geaccidenteerd en perte totale of niet meer in het land, luidt de redenering.

Anderzijds evolueert het cijfer nog steeds, aldus Ponteville. Zo zijn er in de andere richting ook betrokken wagens in ons land die niet via D'Ieteren geïmporteerd werden. En mensen nemen bij verhuis naar het buitenland bijvoorbeeld hun wagen mee, of omgekeerd.

Aanvankelijk was de reparatie in ons land niet verplicht, maar ondertussen zou D'Ieteren laten weten hebben dat alle dieselwagens met sjoemelsoftware verplicht terug moeten naar de garage.

11 miljoen

Wereldwijd zijn er zo'n 11 miljoen auto's van de Volkswagen-groep uitgerust met sjoemelsoftware die de motor automatisch minder stikstofoxide doet uitstoten als de auto op een testbank staat. De bal ging vorige maand in de VS aan het rollen, nadat onderzoekers daar de uitstootfraude hadden ontdekt.

Het gaat om auto's van de merken VW, Audi, Seat en Skoda, en om bedrijfswagens.

Naast Duitsland zijn vooral het Verenigde Koninkrijk getroffen, met meer dan een miljoen auto's met sjoemelsoftware, en Frankrijk, met bijna een miljoen wagens.

De affaire  kan volgens sommige analisten VW 35 miljard euro kosten, voor de terugroepingen, boetes en rechtszaken.In Italië zijn er vandaag huiszoekingen gebeurd bij het Italiaanse filiaal van VW in Verona en bij dochtermaatschappij Lamborgini in Bologna. De huiszoekingen gebeurden in het kader van een onderzoek naar "commerciële fraude".

De terugroeping is een van de grootste in de geschiedenis door een enkele autobouwer, en te vergelijken met de terugroeping door Toyota van meer dan 10 miljoen voertuigen met problemen met de versnelling in 2009 en 2010. Bij de terugroeping van auto's met defecte airbags van het merk Tanaka, ging het wel om nog grotere aantallen, maar die terugroeping gebeurde door verschillende autobouwers. 

Strengere EU-normen

Intussen heeft de Poolse euro-commissaris voor Industrie Elžbieta Bienkowska aangekondigd dat Europa al tegen eind deze maand nieuwe uitstoottest zal invoeren. De oude tests liggen al langer onder vuur omdat die niet de echte uitstoot en het reële verbruik van auto's meten.