Volkswagen met schaamrood in Nederlandse kranten

Wie vandaag een Nederlandse krant doorbladert zal een opvallende advertentie tegenkomen. Volkswagen heeft namelijk advertentieruimte gekocht in de Nederlandse kranten om zijn excuses aan te bieden voor het schandaal met de sjoemelsoftware.

De huisstijlkleur van Volkswagen is blauw, maar vandaag verschiet de Duitse autobouwer van kleur. In de paginagrote advertentie die vandaag in de Nederlandse kranten staat, staat bovenaan een rood vierkant met daaronder het woord “schaamrood”.

Onderaan de pagina staat de titel: “Allesbehalve trots op onze nieuwste kleur” en een verduidelijkende tekst waarin de Duitse autobouwer zijn excuses aanbiedt en toegeeft dat men het vertrouwen van de klant heeft geschonden. Ten slotte belooft VW dat ze “het probleem zullen oplossen voor elke klant die erdoor geraakt wordt”.

Het is niet de eerste advertentiecampagne van Volkswagen na het uitbreken van het uitstootschandaal. In eigen land had de Duitse autobouwer vorige week al ruimte gekocht in verschillende krant, met dezelfde boodschap als vandaag in de Nederlandse kranten staat.