Eerste volledig elektrische bussen van De Lijn voorgesteld in Brugge

De Lijn heeft in Brugge de eerste volledig elektrische bussen voorgesteld. De openbaarvervoermaatschappij legt voorlopig drie zulke bussen in. Het duurt 12 minuten om de bussen - draadloos - volledig op te laden, waarna ze 45 minuten kunnen rijden.

"Vlaanderen blijft investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Met dit proefproject toont De Lijn zich nogmaals als innovatieve en milieubewuste vervoermaatschappij", zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (NV-A) tijdens de voorstelling van de bussen. De Vlaamse regering wil hiermee investeren in vernieuwing en vergroening. Tegelijk krijgt de Vlaamse economie hierdoor een boost, meent de minister.

Er zijn twee grote voordelen aan de elektrische bussen. "De bussen stoten helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen. Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot", licht de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, toe. "Daarnaast zijn de bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor. Een zoemtoon is het enige wat je hoort."

Het duurt twaalf minuten om de bussen volledig op te laden. Met een volle batterij kan een bus 45 minuten rijden. Er is plaats voor 44 reizigers per bus, onder wie er 17 kunnen zitten. Het opladen van de bussen gebeurt inductief. De technologie is vergelijkbaar met die van een inductiekookplaat.

De elektrische bussen zijn een onderdeel van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Er werd 4,5 miljoen euro geïnvesteerd. De voertuigen werden gebouwd door Van Hool uit Koningshooikt (Lier). Bombardier stelde zijn PRIMOVE-technologie voor inductief laden ter beschikking. Leclanché (het vroegere Trineuron) uit Malle leverde de batterijen en nachtladers. Flanders Make, iMinds en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) zorgen voor de wetenschappelijke en technologische expertise en ondersteuning. Punch Powertrain uit Sint-Truiden coördineert EVTecLab.