"Zonder sociale bescherming is het leven een loterij"

Sociale bescherming is haalbaar en betaalbaar. Overal. Toch heeft drie kwart van de wereldbevolking er geen of onvoldoende toegang toe. Hoog tijd dus dat er ook in ontwikkelingslanden werk van gemaakt wordt. Die boodschap staat centraal in de nieuwe campagne van 11.11.11.

"Zonder sociale bescherming is het leven een loterij", onderstreept 11.11.11-topman Bogdan Vanden Berghe. Toch heeft 72 procent van de werkende vrouwen wereldwijd geen moederschapsuitkering, kan 88 procent van de beroepsbevolking enkel dromen van een werkloosheidsuitkering en heeft de helft van de ouderen geen pensioen.

Geen utopie

Samen met economische ontwikkeling vormt sociale bescherming de garantie bij uitstek om mensen uit armoede te halen en te houden, argumenteert de ontwikkelingskoepel. Ter illustratie: zonder sociale bescherming zou geen 15 maar 42 procent van de Belgen plots in armoede belanden.

Bovendien is het allerminst een utopie, oordeelt 11.11.11, dat onderzoekers van het Leuvense HIVA en van Oxford Policy Management de rekening liet maken voor Burundi, Indonesië en Peru. "Zelfs in de allerarmste landen is een algemene basisbescherming haalbaar en betaalbaar."

Bescherming op Belgisch niveau is uiteraard onhaalbaar op korte termijn. Maar voor 7,3 procent van zijn bbp zou Burundi volgend jaar bijvoorbeeld een algemeen minimumpensioen kunnen voorzien van 0,42 dollar per dag, net als kinderbijslag, betere gezondheidszorg, een werkloosheidsuitkering en een eenmalige moederschapsuitkering.

Tegen 2025 zou de kost oplopen tot 12,7 procent van het bbp, maar ook dat blijft volgens de studie betaalbaar. Voorwaarden zijn wel een verbeterde belastinginning en het op peil houden van de ontwikkelingssteun.

5,8 miljoen

Naast het delen van meer expertise op vlak van sociale bescherming, moet België dus ook blijven investeren in die landen via de eigen ontwikkelingssamenwerking, luidt het nog. En het idee van algemene sociale bescherming volop bepleiten op internationaal niveau.

De actieweek van 11.11.11 - inclusief pleisters met de boodschap ter illustratie - loopt van 7 tot 15 november. Er staan 621 fondsenwervingsacties gepland en de koepel hoopt de 5,8 miljoen euro van vorig jaar minstens te evenaren.