De beste Bondsongs

John Barry tekende mee voor het James Bond Theme en voor de helft van de Bondsongs. Maar vaak deden de makers ook een beroep op de populairste muzikanten van het moment, zoals Paul McCartney, Madonna en Adele. Dit is Wards eigenzinnige top 6 van beste Bondsongs.

6. Die another day – Madonna

Wordt meestal aangehaald als het toonbeeld van een slechte Bondsong, vraag dat maar aan Elton John. Maar laat ons even tegendraads doen: Madonna (die ook een onnozel bijrolletje speelt in “Die another day") serveert aanstekelijke synthesizer-pop op een dreunende beat.

5. A View to a kill – Duran Duran

Zwanenzang van de Britse eighties-goden: het was het laatste nummer dat Duran Duran op plaat zette voor de heren hun split aankondigden. Leuke popdeuntje en tot aan de blijde intrede van Adele de enige Bondsong die een nummer 1 scoorde in de Amerikaanse charts.

4. Nobody does it better – Carly Simon

Prachtige ballade van de in 2012 overleden meester Marvin Hamlisch, met fluwelen stem ingezongen door Carly Simon. Een van de weinige Bondsongs die niet de titel van de bijhorende film draagt (in dit geval: “The spy who loved me’). Simon zingt eigenlijk een commentaar op de kwaliteiten van James Bond als geheim agent én als minnaar.

3. Skyfall – Adele

De gevoelige grandeur waarmee Adele een wereldster werd, na de release van haar fenomenaal succesvolle album “21”, wordt volmaakt naar het 007-universum getransporteerd. Wat een pracht van een ingehouden bombast serveert de Britse zangeres hier. Ze won er, dubbel en dik verdiend, een Oscar voor.

2. Goldfinger – Shirley Bassey

De meest gecoverde Bondsong aller tijden. Gecomponeerd door John Barry himself is dit heerlijk over the top-pareltje zowat synoniem geworden voor The Sound of Bond. Bassey werd als enige artiest in de 007-geschiedenis gerekruteerd om nog meer Bondsongs in te zingen, met name “Diamonds are forever” (1971) en “Moonraker” (1979).

1. Live and let die – Paul McCartney & Wings

Beter dan dit wordt het niet. Gecomponeerd en gezongen door Paul McCartney, anno 1973 (en nog steeds) ’s werelds belangrijkste songwriter en rockster, en fabelachtig gearrangeerd door Beatles-producer George Martin. Ook nu nog is “Live and let die” steevast de finale op McCartney-concerten en zonder fout gaat het publiek dan respectvol uit z’n dak.