"Jarenlang niet geïnvesteerd in onderhoud tunnels"

Na het incident waarbij een betonblok is losgeraakt in de Rogiertunnel komt er kritiek op het onderhoud van de Brusselse tunnels. Onder meer de Brusselse schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) en automobilistenvereniging Touring zeggen dat daarin jarenlang niet is geïnvesteerd.

"Het incident van vanmorgen is levensgevaarlijk", zegt Danny Smagghe van Touring. "Als een betonblok van 1 op 2 meter door je voorruit gaat, is dat dodelijk." Het is trouwens niet de eerste keer dat een bestuurder beton op zijn wagen krijgt: in januari kwamen twee brokstukken van de Leopold II-tunnel op de auto van een vrouw terecht.

Onrustwekkend

Uit recent onderzoek, zo vernam VRT Nieuws, blijkt dat de toestand van de Brusselse tunnels onrustwekkend slecht is. De Leopold II-tunnel en de Rogiertunnel zouden er het slechtst aan toe zijn. Vergelijk het met een huis van zo'n 50 jaar oud waaraan geen onderhoud is gebeurd.

"Er is jarenlang niet geïnvesteerd in het onderhoud", klaagt Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD). "Dat was ook het geval voor het Reyersviaduct waar de toplaag regelmatig onderhouden moest worden. Dat is daar niet gebeurd, met waterinsijpeling als gevolg. Omdat de herstelkosten tot vier miljoen zouden oplopen is dan maar beslist om het viaduct af te breken."

"Er is een totaal gebrek aan onderhoud, een gevolg van jarenlange onderinvestering in infrastructuur", klaagt ook Smagghe. "Er liggen al jaren plannen klaar", weet hij. Hij pleit ervoor om dringend geld vrij te maken, al weet hij dat zoiets niet van de ene op de andere dag kan.

"Om het probleem van de tunnels grondig aan te pakken, moeten die gedurende jaren worden afgesloten", waarschuwt Ampe, "maar dan dreigt er wel een verkeersinfarct in Brussel." Dat beaamt Touring, en het wordt bevestigd door een rapport dat onze redactie in handen kreeg, waarin gewaarschuwd wordt voor 1 à 1,5 jaar verkeerschaos.

Nachtwerk

"De tunnel onmiddellijk sluiten zou verstrekkende gevolgen voor de verkeersdoorstroming hebben", zegt Danny Smagghe. Hij pleit ervoor om eventuele renovatiewerken 's nachts uit te voeren, "op voorwaarde dat de parallelle wegen eerst worden verbeterd."

"De overheid (het Brussels Gewest, nvdr.) moet maatregelen nemen", vindt hij.

Vlaams Parlementslid en Brusselaar Karl Vanlouwe (N-VA) klaagt "de laksheid in het omgaan met de problemen van mobiliteit en veiligheid" aan. "Alles wordt op de lange baan geschoven. Ze zeggen al jaren dat er iets moet gebeuren, maar er is nog altijd geen duidelijkheid."

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wacht een grondig rapport over alle tunnels af voor hij ten gronde wil reageren. Hij geeft zijn administratie wel de opdracht om een versneld renovatieprogramma uit te werken en wijst erop dat het budget voor de tunnelrenovatie is verdubbeld.

De meeste tunnels op de Brusselse Kleine Ring zijn een erfenis van de Expo 58, die de hoofdstad enige allure en moderniteit moesten geven na de donkere oorlogsjaren van de Tweede Wereldoorlog. Het waren de tijden van koning auto waarbij het toenmalige vervoermiddel van de toekomst overal voorrang kreeg.

In dezelfde periode werd bovenop de Leopold II-laan naar Koekelberg een viaduct gebouwd. Omdat dit schreeuwlelijke bouwsel de kwaliteit van de buurt helemaal tenietdeed, werd het in 1979 vervangen door de huidige Leopold II-tunnel.