CD&V: "Verdubbel de straf voor vluchtmisdrijf"

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) wil sneller en strenger optreden tegen automobilisten die keer op keer verkeersmisdrijven plegen. CD&V-mobiliteitsspecialist Jef Van den Bergh wil wat dat betreft de straf voor vluchtmisdrijf in de toekomst optrekken tot zelfs verdubbelen, zegt hij aan VRT Nieuws.
Jef Van den Bergh, specialist Verkeer bij CD&V.

Het aantal verkeersongevallen met vluchtmisdrijf stijgt de laatste tijd onrustwekkend. Soms met dramatische gevolgen, zoals voor het twaalfjarige meisje in Vilvoorde. De verdachte in die zaak riskeert in totaal acht jaar cel, waarvan maximum twee jaar voor het vluchten.

Wanneer er gewonden of doden vallen, dan riskeert de automobilist die wegvlucht tot twee jaar cel. Moet die straf niet hoger? "In bepaalde gevallen, zeker bij recidive, kunnen we de straf inderdaad ruimer maken. Bij wijze zelfs verdubbelen", aldus Van den Bergh, lid van de Kamercommissie Verkeer. Ook zijn partijgenoot Raf Terwingen deelt die mening: "Het verstrengen van de straf is zeker mogelijk, en kan dienen als belangrijk afschrikelement." Bovendien kunnen er ook andere straffen worden bedacht, zoals het verbeurdverklaren van de wagen. "Mensen raken in hun mobiliteit", klinkt het.

Toch maken de CD&V'ers een kanttekening, naar eigen zeggen op hun hoede voor steekvlampolitiek. "De bestraffing van vluchtmisdrijf werd de voorbije 15 jaar al vier keer strenger gemaakt, maar het aantal geregistreerde vluchtmisdrijven daalt niet. We moeten daarom goed bestuderen en overwegen of een verdere verstrenging wel tot resultaten kan leiden. We moeten ook het evenwicht zien te behouden met andere strafbepalingen in de wet."

Geens: "Heel zware werkstraffen"

Hun partijgenoot en minister van Justitie Koen Geens (zie kleine foto) wil vooral bestuurders die verkeersmisdrijven blijven plegen harder aanpakken.

"Voor de mensen die echt de regels met de voeten treden op een schandelijke manier, moeten we sneller, strenger en dikwijls ook alternatief straffen". De minister denkt aan heel zware werkstraffen, "bijvoorbeeld in omgevingen waar slachtoffers van dergelijke misdrijven worden verzorgd." Geens wil verder dat "iedereen zijn mentaliteit wijzigt, ook bij de inschrijvingen van voertuigen, de verzekeraars en de politierechters".

Handhaving van het rijverbod moet beter

Bij het dodelijke ongeval in Vilvoorde bleek er evenwel meer aan de hand dan het vluchtmisdrijf alleen. Zeven keer kreeg de 21-jarige verdachte al een rijverbod opgelegd van de rechter. Ook toen hij vorige week het meisje doodreed, was de man zijn rijbewijs kwijt en had hij dus nooit achter het stuur mogen gezeten hebben. Steker nog: de man heeft nooit een praktisch rijbewijs gehaald. Er is dus duidelijk een probleem met handhaving.

"Ik denk dat er idealiter meer controles moeten komen", zegt Jef Van den Bergh. "De politiecapaciteit is echter beperkt. We moeten inzetten op het gebruik van slimme camera's die nummerplaten herkennen. Daarin kunnen we grote stappen vooruit zetten en gerichter controleren. Dat biedt veel perspectief."

Al blijkt het belangrijkste probleem het ontbreken van communicatie en doorstroming tussen verschillende diensten. "Nu gebeurt het vaak dat recente veroordelingen en rijverboden niet meteen opgenomen worden in het strafdossier", aldus Raf Terwingen (zie kleine foto) "Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de verschillende rechters die aan de verdachte van Vilvoorde een rijverbod hadden opgelegd, niet op de hoogte waren dat de man al eerder was veroordeeld. Anders hadden ze de wet wellicht strenger toegepast en was misschien wel een gevangenisstraf mogelijk. We moeten nu heel snel werk maken van een database van rijbewijzen, rijverboden en veroordelingen, en die koppelen aan de slimme camera's", klinkt het.

Ook Daphné Dumery, N-VA-lid van de Kamercommissie Verkeer, wil nu snel zo'n "kruispuntbank voor rijbewijzen". "Daarin zullen alle cruciale gegevens gestopt worden die nodig zijn bij een controle. Die gegevens zijn er, maar komen nu niet bij de juiste personen terecht. Er wordt al lang nagedacht en onderhandeld over die kruispuntbank. Ik denk dat het signaal er nu is dat het dringend nodig is."

Jef Van den Bergh, lid van de Kamercommissie Verkeer in het Parlement, bestudeert al een hele tijd de problematiek van vluchtmisdrijf. Het is op zijn vraag - onder meer na enkele gevallen vorige zomer - dat de commissie binnenkort bijeenkomt om de wetgeving rond recidive en zware verkeersmisdrijven onder de loep te nemen. De parlementsleden verwachten daarbij de komst van politierechters en verkeersspecialisten die hun licht moeten laten schijnen over de hele problematiek. Daar zal onder meer de strengere aanpak van vluchtmisdrijf en de handhaving van het rijverbod ter sprake komen.