De kunst van het signeren

Waarom zit de ene auteur op de Boekenbeurs met zijn vingers en zijn beste pen te draaien en signeert de andere zich zweethanden en vingerkramp? Het is een existentiële vraag. Net zoals de vraag waarom boekenbeursbezoekers soms lang in de rij staan om een handtekening (en een opdracht) van de auteur in het pas gekochte boek te bemachtigen? Laten we ons beperken tot de eerste vraag. Het leven is al moeilijk genoeg.

Louis Van Dievel is schrijver en moderator van deredactie.be. Hij kampeert dezer dagen op de Boekenbeurs.

Waarom de ene wel en de andere niet? Televisieroem speelt een rol, jazeker. Waar is de tijd van de lange rijen voor de rozige ontboezemingen van Astrid Bryan? En hoe missen we Jeroen Meus op deze beurs! Maar "bekend van tv" is lang niet altijd een doorslaggevend argument. Vraag dat maar aan Ivan De Vadder.

We zoeken verder, want we gaan niet graag slapen met een raadsel dat ons kwelt. De auteur hoeft geen Adonis te zijn (kijk naar Stefan Brijs) of geen pin-up (kijk naar Kristien Hemmerechts). Hij of zij hoeft niet wijs en ervaren te zijn (men neme Mark Eyskens als afschrikwekkend voorbeeld). De auteur hoeft niet eens zijn boek zelf geschreven te hebben (stuur een gele briefkaart naar deredactie.be voor naam en toenaam). En evenmin hoeft hij of zij goed te kunnen schrijven (kijk naar Louis van Dievel).

Opgehemeld worden in recensies speelt maar voor een heel kleine minderheid van auteurs een rol. Boeken van Vlaamse schrijvers worden doorgaans straal genegeerd in de "literaire supplementen" van kranten en tijdschriften. Een flinke rel (geen literaire maar een échte) kan helpen: een vecht- of scheldpartij of slaande ruzie met uitgever of collega voor de draaiende camera. Als de auteur tenminste niet stante pede door de beveiliging wordt afgevoerd en verbannen. Figureren in mode-specials (van de krant De Standaard bijvoorbeeld) kan helpen om binnen een relatie een en ander op punt te stellen, maar heeft geen effect op de Boekenbeurs.

Gevierde en gevestigde auteurs hebben uiteraard een ferme streep voor op de debutant. Tenzij die debutant Kris Van Steenberge heet en auteur is van "Woesten". Andere beginners moeten door het boekenbeursvagevuur, namelijk dagenlang eerst hoopvol en op den duur gelaten op kopers/lezers zitten wachten. Ik heb het zelf meegemaakt, het staalt het karakter, zal ik maar zeggen. Jonge en aantrekkelijke beginners lokken enkel scholieren op handtekeningenjacht, geen kopers.

Er is helaas geen rationele verklaring voor de een zijn dood en de ander zijn brood.

Graag wil ik enkele trucs en suggesties met mijn collegae delen

  • wees niet bang voor oogcontact met de passerende potentiële koper, oefen thuis in de spiegel op een warme glimlach;
  • voel u niet bekeken, voel u geen aap in de dierentuin, voel u zeker niet "hoerig" (Bart Stouten!), draai de zaak om: beeld u in dat u op een terras zit op de zeedijk en naar de passanten kijkt;
  • creëer schaarste: kom maar één keer één uur signeren (deze truc kan helaas ook verkeerd uitdraaien);
  • ga niet midden in de gang staan, prijs uw meesterwerken niet aan als een marktkramer;
  • ga nooit naast een omstreden politicus zitten, ze lokken enkel querulanten, geen kopers;
  • neem nooit plaats naast een succesauteur, u en uw boeken zullen letterlijk weggedrumd worden;
  • bent u artistiek begaafd, zing dan en tokkel op uw luit;
  • breng een huisdier mee, een hondenpup in een mand doet wonderen;
  • bied gratis drank aan in ruil voor een gehandtekend boek;
  • houd uw eigen drankgebruik in toom, houd altijd pepermuntjes klaar in de broekzak;
  • breng warm eten mee (let op, zuurkool jaagt kopers weg!)
  • was uw haar en poets uw tanden voor u naar de boekenbeurs afzakt; een baard van enkele dagen is geen bezwaar;
  • houd de tafel waaraan u zit te signeren netjes, maak geen koffie- of mayonaisevlekken op boeken;
  • schrijf de naam van de koper correct, laat hem desnoods letter per letter voorzeggen;
  • oefen op uw handschrift, een leesbaar geschrift is het minimum minimorum;
  • oefen op uw handtekening, ze moet stijl hebben en niet dateren uit de middelbare schooltijd toen u de handtekening van uw ouders vervalste op uw rapport;
  • maak grapjes met oudere dames (voor de heren), vooral als ze lid zijn van een leesclub;
  • veins tijdens rustige momenten in uw eigen meesterwerken te lezen, oefen op bijpassende gelaatsuitdrukkingen;
  • of oefen op een serene houding, als u rillingen krijgt bij het idee van het voorgaande alleen al;
  • negeer boekenbeursbezoekers die met u in discussie willen gaan over de kwaliteit van uw werk, roep er desnoods de security bij;
  • leer een echt beroep.

lees ook