Ook 98.000 benzinewagens betrokken bij nieuw Volkswagenschandaal

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) heeft meer details vrijgegeven over het nieuwe schandaal bij Volkswagen. Van de 800.000 voertuigen waarvan gisteren bekend werd dat de CO2-uitstoot veel groter is dan gedacht, zijn er 98.000 benzinewagens. De Europese Commissie eist dat Volkswagen de interne onderzoeken opvoert.

Het is de eerste keer dat de Volkswagenschandalen zich uitbreiden naar wagens die geen dieselmotor hebben. De benzinewagens stoten net zoals de dieselwagens een pak meer CO2 uit dan voorheen gedacht, onthulde Dobrindt in het Duitse Parlement. Van de 800.000 betrokken voertuigen rijden er 200.000 in Duitsland rond.

Ook werd duidelijk dat de automaker niet op steun van de Duitse politiek zal moeten rekenen: Alexander Dobrindt vindt dat Volkswagen zelf moet opdraaien voor de kosten om de voertuigen opnieuw te testen.

De Europese Commissie vraagt Volkswagen intussen om zijn interne onderzoeken te versnellen, om snel meer duidelijkheid te scheppen over het nieuwe schandaal.

Het probleem met de foute CO2-uitstoot heeft grotere gevolgen dan de sjoemelsoftware, zeggen analisten. Veel landen kijken immers naar de CO2-uitstoot om de autobelasting te bepalen. In Duitsland zal die belasting bij de betrokken voertuigen wellicht worden aangepast, zei Dobrindt.