"Kilometerheffing stimuleert sluipverkeer"

Gewestwegen dreigen nog meer vrachtwagens aan te zuigen na de invoering van de kilometerheffing. Dat blijkt uit een rapport uit 2012 waarover De Standaard bericht. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) houdt een eventuele uitbreiding naar bepaalde gewestwegen achter de hand.

Vanaf april 2016 moet elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton 11,3 cent per kilometer betalen om op het hoofdwegennet te rijden. Het gaat om snelwegen en enkele grote gewest- en gemeentewegen. Elders geldt de kilometerheffing niet.

Dat dreigt echter tot meer sluipverkeer te leiden, zo luidt het na onderzoek in opdracht van het departement Mobiliteit en Openbare Werken uit 2012, waarvan het rapport nu pas is vrijgegeven. Daarin wordt aangeraden om bij een heffing van 10 cent ook op bepaalde gewestwegen tol te heffen om sluipverkeer te vermijden.

Volgens De Standaard was daar in de eerste plannen aandacht voor en beloofde minister Weyts de mogelijke sluipwegen in zijn definitieve plannen op te nemen, maar bleek dat uiteindelijk niet het geval. Een zestigtal gewestwegen die een toevloed riskeren, werden alsnog geschrapt.

"We besloten om de focus op de hoofdassen te leggen. De buitenlandse transporteurs rijden vooral op onze snelwegen. Daar situeert zich het probleem", argumenteert Weyts. De minister belooft de situatie wel op te volgen. Als er toch een toevloed van verkeer is en de veiligheid in het gedrang komt, zal de betrokken weg mogelijk alsnog worden opgenomen.

SP.A-fractieleider Joris Vandenbroecke vindt dat een te vage belofte en is niet overtuigd. "De minister benadrukte altijd het belang van verkeersveiligheid, maar dat bleek plots niet meer zijn grootste prioriteit. Hij legde zelfs de aanbevelingen uit de studie naast zich neer", besluit het oppositielid.