Vlaamse studenten trekken aandacht van Google

Twee Vlaamse studenten hebben met hun applicatie FriendFinder de aandacht van technologiereus Google getrokken. Dat schrijft Data News. FriendFinder meldt wanneer een vriend in de buurt is. Vooral de "points of interest"-toepassing van de app prikkelt Google.

Op uitnodiging van Google stelden de studenten toegepaste computerwetenschappen Ruben Miessen en Glenn Vermeulen afgelopen maandag hun app FriendFinder voor in het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin. Daar vindt momenteel de Web Summit plaats, waar start-ups drie dagen lang hun project kunnen voorstellen.

Concrete afspraken met Google zijn er nog niet gemaakt. De app wordt dan ook nog volop ontwikkeld en getest. “Ze hebben ons enkele voorstellen gedaan, maar we willen de app eerst op punt stellen voor we verdere stappen ondernemen. We blijven wel nauw contact houden”, zegt Miessen.

Points of interest

Het is vooral de "points of interest"-toepassing van FriendFinder die Google prikkelt. De gebruikers geven via die toepassing aan wat hun interesses zijn. Omdat hun locatie bekend is, kunnen omliggende bedrijven gericht reclame sturen.

Iemand die bijvoorbeeld van rauwe visgerechten houdt, krijgt dan een berichtje dat hij in de buurt is van een sushirestaurant. Google zoekt zelf al een tijdje naar een succesvolle manier om mensen met dezelfde interesses op een bepaalde plek te bereiken.

Google is overigens niet het enige bedrijf dat interesse toont. Ook Trivago en Puratos hebben belangstelling in die "points of interest"-toepassing.

Begin volgend jaar hopen de twee studenten de applicatie op de markt te brengen.