Vlucht geannuleerd: wat zijn uw rechten?

Verschillende Europese landen hebben alle luchtvaartverkeer naar en van Sharm el Sheikh stilgelegd na de crash in de Sinaï. Ook Jetairfly heeft een vlucht 24 uur uitgesteld. Welke rechten genieten (Europese) passagiers die hun vakantie in de Egyptische badplaats noodgedwongen verlengd zien?

Nadat Groot-Brittannië en Nederland gisteren al alle vluchten naar en van Sharm el Sheikh hadden stopgezet, kondigde ook Jetairfly vanmorgen aan dat de vlucht van vandaag naar de badplaats met 24 uur werd uitgesteld.

119 mensen die vandaag met datzelfde toestel naar België zouden terugkeren, moeten hierdoor langer ter plekke blijven. Alles samen verblijven momenteel 462 Belgische toeristen met Jetairfly in Sharm El Sheikh, zo bevestigt woordvoerder Hans Vanhaelemeesch.

"Bevoorradingsplicht"

Welke rechten genieten deze mensen? Wij vroegen het aan Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit. "In deze situatie is de Europese verordening uit 2004 met betrekking tot vluchten van kracht", zegt hij. "Hoewel Sharm el Sheikh zich niet in de Europese Unie bevindt, geldt de verordening ook in dit geval omdat het om een Europese luchtvaartmaatschappij én een terugvlucht naar een Europese bestemming gaat."

"Jetairfly is de passagiers in Sharm el Sheikh die hun vlucht vanmorgen geannuleerd zagen sowieso enkele dingen verschuldigd. Zo heeft de luchtvaartmaatschappij een "bevoorradingsplicht". Ze moet de passagiers eten en drinken geven. Ze moet hen ook één keer naar huis laten communiceren, maar dat is vandaag minder dringend gezien zowat iedereen een smartphone heeft."

"Als het oponthoud langer dan 24 uur duurt, moet Jetairfly de passagiers ook een overnachting aanbieden. Dat moet evenwel niet noodzakelijk in het hotel waar ze tot nu toe zijn verbleven."

Compensatie?

Tot slot is er ook het heikel punt van een financiële compensatie. "Dit is verplicht bij de annulering van een vlucht, tenzij sprake is van uitzonderlijke omstandigheden. Het Europese Hof van Justitie heeft dat laatste nader gedefinieerd. Een technisch mankement dat verband houdt met het normale, dagelijkse onderhoud aan een toestel, geldt niet als uitzonderlijke omstandigheid. Een ongeval vlak voor het inchecken, uitzonderlijke weersomstandigheden en in bepaalde gevallen stakingen gelden wel."

Kunnen de getroffen passagiers van Jetairfly ook op een financiële compensatie rekenen? "Daarover durf ik geen uitspraken te doen. Het kan eventueel als iemand een klacht indient, maar dan is het aan de rechter om daarover te oordelen. Gelijkaardige gevallen hebben in het verleden aangetoond dat slechts weinig passagiers om een compensatie vragen omdat ze doorgaans de ernst van de situatie inzien, zeker als ze ter plekke goed zijn opgevangen."

Wie haar of zijn rechten als passagier op een vlucht wil nalezen, kan terecht op de website van de FOD Mobiliteit.