Bert en Ernie: "Het is schandalig om ons zo de nek om te draaien"

Bert en Ernie, het olijke duo uit "Sesamstraat", trekt aan de alarmbel over de verhuis van het programma naar een digitale themazender. Ook Tommie, het hondachtige personage uit de populaire Nederlandse kinderserie ziet de toekomst niet rooskleurig. Op sociale media loopt intussen de protestactie #jesuispino.

Nederland staat in rep en roer sinds bekend is gemaakt dat "Sesamstraat" na bijna 40 jaar verhuist van de openbare omroep NPO naar de digitale themazender Zapp Xtra. Paul Haenen, die de stem is van het iconische duo Bert en Ernie (foto bovenaan), is woedend. "Het is schandalig om een hoogstaand kinderprogramma de nek om te draaien, want daar komt het op neer." Hij vreest dat dit het begin van het einde is van openbare televisie in Nederland.

Stemacteur Bert Plagman, die al 38 jaar de stem van Tommie (foto onder) is, denkt niet dat het zover zal komen, maar vreest wel voor het einde van het programma. "Ik kan me niet voorstellen dat we dit gaan overleven." Plagman is in zijn hoofd al afscheid aan het nemen van Tommie. "Pijnlijk. Heel pijnlijk. Het is een belangrijk deel van mijn leven."

Meneer Aart, die sinds 1984 wordt gespeeld door acteur Aart Staartjes, heeft al gedreigd de serie te verlaten als de verhuis definitief wordt.

GODONG / BSIP

Op sociale media steken veel Nederlanders de programmamakers een hart onder de riem. Onder de noemers #jesuispino en #sesamgate wordt aan de topmensen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gevraagd om hun beslissing te herzien. Velen vinden het onbegrijpelijk dat het programma verhuist. Een enkeling roept op om massaal selfies met bananen in het oor te sturen naar de programmadirecteur van de NPO, een verwijzing naar een van de bekendste Bert en Ernie-sketches.

GODONG / BSIP

Ook de politiek reageert en vindt dat "Sesamstraat" tot de kerntaak van de openbare omroep behoort. Programmadirecteur Frans Klein benadrukt overigens dat de kinderserie niet verdwijnt. Hij ziet geen probleem in de verhuizing naar een digitale zender, omdat kinderen niet meer zo vaak via de tv kijken. "We zien dat deze generatie steeds meer via internet kijkt. We proberen de groepen te bereiken via de technieken die ze gebruiken."

lees ook