Een webshop is geen heilige graal - Martijn Licht

De webshop als oplossing voor alles. Het is naïef. Natuurlijk is een werkende webshop in de huidige digitaal georiënteerde wereld onontbeerlijk om mee te surfen op de digitale e-commercegolf. Maar de webshop bestempelen als ultieme oplossing voor het dichten van de digitale kloof tussen consument en producent? Dat is wel heel kort door de bocht.
labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Martijn Licht is zaakvoerder van noshirt.

Onder het credo “een goeie webshop is de sleutel tot succesvol online ondernemerschap” lanceerden Unizo en minister Muyters een campagne genaamd “Het internet. Ook uw zaak.” Een leuk, maar op voorhand al kansloos initiatief: eenmaal op het internet worden de werkelijke problemen van organisaties juist uitvergroot. Gebrek aan klantfocus, gebrek aan onderscheidend vermogen, gebrek aan visie.

Recept

Het opzetten van een webshop is maar één van de ingrediënten van het succesvolle recept om te kunnen overleven in een online landschap met veelvraten als Zalando of Bol. Maar alvorens u begint te ‘koken’, moet er wel een geïntegreerd verhaal staan: een bedrijfsvoering waarbij de consument het uitgangspunt is, waarbij onderscheid en relevantie centraal staan. En dat blijkt een veel moeilijkere opdracht. In een wereld waar de consument vanuit zijn luie zetel met één zoekopdracht tientallen concurrenten kan vergelijken, is concurrentie slechts en alleen op prijs een sollicitatie naar een versneld faillissement. Er is immers altijd iemand bereid eerder failliet te gaan dan u.

De consument staat aan het roer en tijd is voor velen al een schaarser goed dan geld. Tel daar een torenhoog verwachtingspatroon, felle concurrentie en complexe wetgeving rondom koop op afstand bij op, en het getuigt van weinig visie en kennis om te beweren dat een webshop elke ondernemer van vandaag kan redden van de ondergang. De wereld verandert met de snelheid van het licht, de consument verandert mee en die ondernemers die daarin niet mee kunnen, zijn sowieso ten dode opgeschreven.

Relevantie

Liever investeren wij in het vergroten van de klantbeleving en het uitbreiden van onze dienstverlening voor snel, makkelijk en zorgeloos shoppen, dan al onze euro’s te pompen in het finetunen van onze webshop. Investeer je geld en schaarse tijd liever in je toegevoegde waarde en streef naar relevantie: wie koopt je product en waarom? Bel met hem, praat met hem in plaats van al je energie te stoppen in het aanpassen van de kleur van je bestelknop met als resultaat 0,01% conversieverbetering. Dat wordt pas relevant als je meer dan 1 miljoen bezoekers per dag hebt, zoals een Amazon.

De webshop is dus slechts de auto, niet de weg, van een succesvolle online business. En dat heeft niets te maken met cultuurverschillen, alleen met goed ondernemerschap. En nu ik erover nadenk: ik ken meer succesvolle Belgische ondernemers dan Nederlandse…

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.