Jambon wil keuzemenu voor noodnummer 112 uittesten

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil het gebruik van een keuzemenu uittesten bij het noodnummer 112. Op die manier wil de minister twee problemen tegelijk aanpakken: in de eigen taal beantwoord worden en valse bellers afremmen. De vereniging van spoedartsen vindt het keuzemenu echter geen goed idee.

In één of twee provincies komt een proefproject, wanneer is nog niet duidelijk. Een maand lang zullen bellers in die provincie(s) niet rechtstreeks een operator aan de lijn krijgen, maar zich eerst door een computerkeuzemenu moeten werken.

Jambon wil op die manier twee problemen tegelijk aanpakken, zegt hij in de kranten van de Persgroep. Bellers die aan de taalgrens wonen, komen namelijk vaak terecht bij de provincie die net in het andere taalgebied ligt. Een keuzemenu moet hen naar een operator die hun eigen taal spreekt leiden.

Ten tweede wil de minister valse bellers afremmen, "zodat de operators zich op de echt dringende oproepen kunnen concentreren". Elk jaar krijgen de noodnummers 112 en 101 zo'n 100.000 valse bellers, dat zijn er ongeveer 275 per dag.

De vereniging van spoedartsen vindt het keuzemenu bij het noodnummer alvast geen goed idee. Wie in paniek naar 112 belt, moet zo snel mogelijk een operator aan de lijn krijgen, vinden ze.