Lidl gaat Aldi beconcurreren in de VS

De Duitse supermarktketen Lidl heeft zijn Amerikaanse plannen voorgesteld. De discounter wil vanaf 2018 een vijftigtal winkels openen in de VS om zijn grote lowcostconcurrent en landgenoot Aldi het vuur aan de schenen te leggen. Lidl investeert ruim 200 miljoen euro.

"De Verenigde Staten zijn een strategische markt voor ons. We zullen er met tientallen winkels starten (...) aan de Oostkust; in Virginia, North-Carolina, Zuid-Carolina, Maryland en Washington DC", zegt topman Sven Seidel in een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Momenteel is een tweehonderdtal werknemers reeds naar de Vs vertrokken om de Amerikaanse start voor te bereiden. De toekomstige winkels moeten passen in de recente evolutie van de keten: een iets "hoger" gamma in meer aangename winkels, met behoud van het discountkarakter van een beperkter gamma aan lage prijzen.

Ook in de Verenigde Staten zullen Aldi en Lidl de degens kruisen. Aldi is er al bijna 40 jaar actief en wil er tegen 2018 ongeveer 2.000 winkels hebben, ongeveer 650 meer dan nu. Lidl-topman Seidel ziet dit echter met een gerust hart tegemoet en wijst onder meer op de grootte van de markt.

Lidl beperkt zich niet tot de VS. Volgend jaar trekt de supermarktketen naar Litouwen en vanaf 2018 komt ook Servië erbij.