Deense brouwer Carlsberg schrapt 2.000 kantoorbanen

De Deense brouwer Carlsberg gaat 2.000 kantoorbanen schrappen. Dat is 15 procent van de functies die niet meteen iets te maken hebben met de bierproductie. De brouwer doet dat naar eigen zeggen om de winstgevendheid van de organisatie op te krikken.

Het reorganisatieprogramma, dat de naam Funding the Journey kreeg, leidt in de periode 2015 tot en met 2017 tot 1,3 miljard euro aan kosten. Daarvan wordt nog dit jaar 1,1 miljard euro in de boekhouding verwerkt.

"We onderkennen dat de winstontwikkeling de afgelopen jaren de wensen overliet. Daarom zetten we stappen om Carlsberg voor te bereiden op de toekomst", zei de Nederlandse topman Cees 't Hart, die in juni overkwam van zuivelgigant FrieslandCampina.

De Deense brouwer verkocht in de eerste zes maanden van dit jaar minder bier, onder druk van een aanhoudend lastige markt in Oost-Europa en slecht weer in West-Europa. De verkochte hoeveelheid bier zakte vorig kwartaal met 5 procent, gecorrigeerd voor overnames. De omzet ging licht omhoog naar 32,4 miljard kroon (4,3 miljard euro), geholpen door hogere verkoopprijzen. De aangepaste nettowinst daalde met bijna een kwart naar omgerekend 231 miljoen euro.

Carlsberg werkt ook aan een strategische herijking. Eind maart wordt daarover meer bekendgemaakt.