Overname AB InBev en SABMiller in kannen en kruiken

De Belgische-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft de miljardenovername van zijn grote rivaal SABMiller helemaal rond. AB InBev heeft een formeel bod uitgebracht, melden ze in een gezamenlijk persbericht. De twee grootste brouwers ter wereld komen nu onder één dak terecht. Het is de grootste deal ooit in de biersector.

AB InBev, de grootste brouwerij ter wereld, aasde al langer op de Britse-Zuid-Afrikaanse groep SABMiller, maar de overname was een werk van lange adem. Uiteindelijk kon Carlos Brito, CEO van AB InBev, vorige maand een principeakkoord aankondigen. De details en voorwaarden van dat akkoord zijn nu uitgewerkt en er is ook een formeel overnamebod.

AB InBev betaalt 44 pond cash per aandeel SABMiller, wat de Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer op ongeveer 100 miljard euro waardeert. Het gros van de aandeelhouders wordt cash uitbetaald, schrijft De Tijd, maar de twee grootaandeelhouders, de Amerikaanse tabaksreus Altria en de Colombiaanse familie Santo Domingo, opteren voor gebetonneerde aandelen die vijf jaar lang niet verkocht kunnen worden.

Als onderdeel van de overname verkoopt SABMiller haar Amerikaanse dochterbedrijf MillerCoors, de brouwer van het in de VS populaire Miller Lite-bier. Zonder die verkoop zou de Amerikaanse concurrentiewaakhond allicht niet het licht op groen zetten voor de fusie. AB InBev is immers al eigenaar van Budweiser, het beste verkopende Amerikaanse biermerk.

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders van de twee groepen en door de regulatoren in de talrijke betrokken landen. De deal wordt waarschijnlijk in de tweede helft van 2016 helemaal afgerond.

Nieuwe groep verkoopt 1 op de 3 biertjes ter wereld

AB InBev heeft ruim 200 merken in zijn portfolio, waaronder Budweiser, Corona en Stella Artois. SABMiller doet het met bijna 200 merken niet minder slecht, met onder meer Peroni, Pilsner Urquell, Grolsch, Foster's en Miller.

Carlos Brito van AB InBev beklemtoonde dat de overname, van AB InBev een "echte globale brouwer" zal maken, en dat is niet eens overdreven. AB InBev en SABMiller brouwen samen bijna 60 miljard liter bier per jaar, drie keer zoveel dan Heineken, de huidige nummer 3 op de mondiale biermarkt.

Of nog anders uitgedrukt: de nieuwe bierreus verkoopt bijna één op de drie bieren ter wereld.