Alibaba boekte gisteren meer omzet dan Facebook op één jaar

De Chinese webshop Alibaba heeft dit jaar opnieuw een record gebroken op Singles Day. Gisteren werden maar liefst 467 miljoen pakketjes besteld, goed voor een dagomzet van 13 miljard euro. Ter vergelijking: dat is meer dan de omzet die Facebook in 2014 realiseerde, in een heel jaar.

Handelsmerk

Alibaba heeft van Singles Day een groot koopevent gemaakt waarbij kooplustigen veel korting krijgen, onder het mom van "koop jezelf eens een cadeautje". De grote favorieten, waren dit jaar smartphones en tablets. Daarnaast bleven cosmetica en kleding toppers, vertelde China-correspondente Eefje Rammeloo in "De ochtend" op Radio 1.

De feestdag voor vrijgezellen werd 21 jaar geleden in het leven geroepen door een groepje Chinese studenten. De laatste jaren is het uitgegroeid tot een groot commercieel event dat geclaimd wordt door internetgigant Alibaba. Ze hebben 11.11 ook als handelsmerk laten registreren.

Wereldwijd moeten er nu, na de koopwoede van 11 november, bijna een half miljoen pakketjes worden geleverd.