NMBS past dienstregeling aan vanaf zondag 13 december

Op zondag 13 december voert de NMBS de jaarlijkse aanpassing aan haar dienstregeling door. De voornaamste wijzigingen in het aanbod voor Vlaanderen en Brussel zijn vooral het gevolg van de ingebruikname van de spoortunnel Schuman-Josaphat eind dit jaar en de elektrificatie van het baanvak Herentals-Mol.

Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan in december 2014 - de belangrijkste grondige herschikking sinds 1998 - werden kleinere technische aanpassingen doorgevoerd om de stiptheid en vlotheid van het verkeer te verbeteren. Ook werd de capaciteit van een zestigtal treinen versterkt, aldus de NMBS.

De tunnel Schuman-Josaphat verbindt de spoorlijnen 161 (Namen-Brussel), 124 (Nijvel-Brussel) en het zuidelijke met het noordelijke deel van het ringspoor 26 door het bedienen van de Europese wijk. Het nieuwe vervoersplan had reeds rekening gehouden met de ingebruikname van de tunnel zodat de impact op de dienstregeling beperkt is.

Vanaf december worden twee extra stopplaatsen in Brussel in gebruik genomen: Thurn & Taxis (lijn 28) zal elk uur bediend worden door de verbinding S10 Dendermonde-Brussel-West-Brussel-Zuid-Aalst, Mouterij (lijn 161) wordt de hele dag bediend door de verbinding S5 Halle-Brussel-Schuman-Vilvoorde.

Vanaf december kan op het traject Mol-Herentals met elektrisch treinmaterieel gereden worden. Dat maakt een flexibelere inzet van materieel (diesel of elektrisch) mogelijk. Zo zal de L-trein tussen Mol en Antwerpen voortaan met elektrisch materieel kunnen rijden. Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (één zowel 's ochtends als 's avonds) worden verlengd tot Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen dan een rechtstreekse verbinding krijgen met Brussel.