James Bond zit weer strak in het pak

Welke ontberingen James Bond in zijn films ook moet doorstaan, zijn perfect zittende kleren blijven hem op zijn al even strakke lijf gegoten. Als op iemand de notie "strak in het pak" van toepassing is, dan geldt dat zeker voor Bond. En dus is het een droom voor welke kostuumdesigner dan ook om een kathedraal van een lichaam als Daniel Craig van de juiste kleren te voorzien. Om nog maar te zwijgen van de financiële consequenties. Want hoe weinig de kleren misschien door alle actiescènes ook mogen opvallen, toch zijn ze voor de ontwerpers "big business".

Voor "Spectre" mocht de Franse kostuumontwerper Jany Temime opnieuw samenwerken met topdesigner Tom Ford. Beiden hadden al samengewerkt voor “Skyfall”

En als u denkt dat de kleren/maatpakken van Bond allemaal op elkaar lijken, dan heeft u niet goed gekeken. Temime op nieuwswebsite IB Times UK: "Ook nu heb ik verschillende details aan de pakken van Bond aangepast, omdat ze moesten passen in de situaties waarin hij terechtkomt. Als een scène zich in Rome afspeelde, dan moest hij door zijn kleding lijken op de Italianen, waardoor hij er niet opviel. Bovendien waren er meerdere scènes in warmere gebieden, dus daarin moest ook geëvolueerd worden."

"Mocht het lijken dat we Bond meer casual kleden, dan wil ik dat tegenspreken. James Bond is sowieso niet casual. Als de kleren zo lijken, dan is hij daarom niet casual. Maar ik kan hem toch niet laten skiën in een maatpak."

De nieuwe ideeën van Temime werden vervolgens vertaald door Tom Ford. Zo zou hij volgens Financial Times 6 verschillende stijlen van kledingstukken gecreëerd hebben, waarvan de prijzen varieerden van 1.200 euro (broek) tot 3.600 euro (vest). Wetende dat er tot 40 "kopies" van een kledingstuk kunnen gemaakt worden voor de verschillende opnames, is het duidelijk dat het kostenplaatje danig kan oplopen.

Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de kleren van Bond terechtkomen in een kleerkast. Temime: "De bioscoopfilm "Skyfall" was zo’n financieel succes, wat zich ook vertaalde in de verkoopcijfers. En dan in de zin dat Ford een pak meer kledingstukken verkocht die we voor die film ontworpen hadden."

Ford was alvast enthousiast toen bekend werd dat hij opnieuw de kleren voor James Bond mocht leveren: "Ik kon niet gelukkiger zijn met het kleden van Daniel Craig als James Bond. Bond is absoluut de Tom Ford-man in al zijn elegantie, met al zijn stijl en voorkeur voor luxe. Het is een eer om een stap voorwaarts te mogen zetten met dit iconische karakter."

Jacques De Cock, medewerker bij Londen School of Marketing: "Ieder merk dat verbonden wordt aan James Bond is vrijwel zeker de investeringen die gedaan zijn tenminste terug te verdienen. Het feit dat bedrijven zoals Tom Ford opnieuw willen meewerken is daarvan toch een bewijs. Het Bond-merk is een van de sterkste merken ter wereld. Wie zou dat kunnen klein krijgen?"

"James Bond is een goudmijn in de wereld van de product placement. Net zoals iemand wil weten wie de muziek geschreven heeft, wil men weten wie de kleren ontworpen heeft. Want James Bond is de man die iedere man zou willen zijn en die iedere vrouw aan haar zijde zou willen. Zoiets is tegelijkertijd onbetaalbaar en lucratief ", besloot Financial Times.

Daniel Craig zelf was alvast erg positief over de samenwerking met Tom Ford, die hij "ongelooflijk inschikkelijk" noemde en wiens kleren hij als "fabulously made" omschreef.

lees ook