Test-Aankoop vraagt engagement fastfoodketens in strijd tegen antibioticaresistentie

Test-Aankoop vraagt de grote restaurantketens McDonald's, Subway en Quick in een brief een engagement aan te gaan om niet langer gebruik te maken van vlees waarbij voor de productie routinematig werd teruggegrepen naar antibiotica. De actie past in de 'Globale Week voor het doordachte gebruik van antibiotica' van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO).

De toename van de antibioticaresistentie neemt overal ter wereld gevaarlijke proporties aan, meent Test-Aankoop. Voor de Europese Unie alleen al wordt er geschat dat dit jaarlijks de oorzaak is van 25.000 overlijdens. De kosten voor de gezondheidszorg en het verlies aan productiviteit lopen op tot 1,4 miljard euro. Zonder dringende actie stevenen we af op een post-antibioticatijdperk waarin banale infecties en kleine wondjes opnieuw dodelijk kunnen zijn, luidt het.

In het kader van een wereldwijde campagne gecoördineerd door Consumers International, heeft Test-Aankoop een brief verstuurd naar de fastfoodketens McDonald's, Subway en Quick met de vraag hun nationale en internationale antibioticabeleid toe te lichten. Er wordt hen ook gevraagd een engagement aan te gaan om het routineus gebruik van antibiotica uit te faseren uit de volledige productieketen van al het vlees en gevogelte dat voor hen wordt geproduceerd. Test-Aankoop hoopt voor 23 december antwoorden te krijgen.