Bestuurder ontspoorde TGV reed te snel

Het ongeval met de TGV die zaterdag ontspoorde in het oosten van Frankrijk, werd veroorzaakt door te laat remmen en te hoge snelheid. Uit het intern onderzoek is gebleken dat de bestuurder van de hogesnelheidstrein verantwoordelijk is.
Jean-François Badias / AP

Bij het ongeval in Eckwersheim vielen 11 doden en 42 gewonden, onder wie vier kinderen. De trein reed 265 km/u waar een snelheid van 176 km/u toegestaan is. Uit het onderzoek is ook gebleken dat de bestuurder 1 kilometer voor de brug had moeten remmen zodat de trein op tijd de juiste snelheid zou hebben. Er is geen enkele technische fout vastgesteld, zegt de SNCF.

Er zijn nog diverse menselijke fouten gemaakt, aldus de SNCF. "Zo waren er kinderen aan boord van een testrit met de TGV", zegt SNCF-topman Guillaume Pepy. "Voorts waren er zeven mensen in de bestuurderscabine, waar er normaal drie mogen aanwezig zijn." In totaal waren 53 mensen aan boord van de TGV.

De Franse spoorwegen gaan alleszins disciplinaire maatregelen nemen tegen de verantwoordelijken. Het Franse gerecht gaat ook een gerechtelijk onderzoek voeren naar de oorzaken van het ongeval. Zo roept de aanwezigheid van kinderen aan boord van een trein die een testrit maakt, vragen op.

Guillaume Pepy zei het vorige weekend nog dat hij erg verontwaardigd was dat er kinderen aan boord waren. "Dat is geen gewoonte voor de SNCF. Een testtrein is een testtrein", aldus de topman.

Het was de eerste dodelijke ontsporing van een TGV sinds zijn bestaan in 1981. Het ongeval vond plaats in Eckwersheim, zo'n 20 km ten noorden van Straatsburg, tijdens een testrit op een nieuwe hogesnelheidslijn. Die moet in de lente van 2016 in dienst treden en moet de reistijd van Parijs naar Straatsburg terugbrengen van 2 uur 20 naar 1 uur 48.