Minister Weyts vindt "bibberpremie" De Lijn "verkeerd signaal"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat met De Lijn praten over de premie van 50 euro die chauffeurs krijgen om naar Brussel te rijden nu dreigingsniveau 4 geldt voor het hoofdstedelijk gewest. Ook Open VLD vindt de premie een slecht signaal.

De voorbije dagen hadden enkele chauffeurs van De Lijn uit de regio Vlaams-Brabant geweigerd om nog met hun bus tot in Brussel te rijden. Om de dienstverlening naar de hoofdstad te garanderen, was De Lijn overeengekomen met de vakbonden dat de chauffeurs elke dag een premie van 50 euro bruto zouden krijgen zolang het dreigingsniveau in Brussel op 4 blijft.

"Het is een onderdeel van een heel pakket aan maatregelen dat we genomen hebben om onze chauffeurs te motiveren, maar ook om ze een veiligheidsgevoel te geven en om al het mogelijke te doen om de dienstverlening van De Lijn zo goed mogelijk te verzekeren", zegt Dominique Renders, woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant. De Lijn heeft ook maatregelen genomen om de veiligheid van de chauffeurs en de passagiers te verzekeren.

"Die 50 euro gaat aan die onveiligheid niets veranderen"

Minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat met de directie van De Lijn praten over de kwestie. "Net op het moment dat een collega-chauffeur letterlijk haar leven heeft gegeven om haar passagiers te beschermen (bij het ongeval met een trein en een bus in Pittem vanmiddag, nvdr), zijn we in Brussel aan het discussiëren over een gevarenpremie van 50 euro, dat stemt me nogal bitter", zegt Weyts.

"Anderzijds vind ik het ook een verkeerd signaal. We roepen allemaal op om de draad van het leven weer op te nemen. We sturen onze kinderen de bus op op weg naar school, maar de chauffeurs geven we dan een gevarenpremie. Ik denk dat dat een verkeerd signaal is, dus ik neem dit zeker op met De Lijn. Ik weet niet wat de achtergrond en de juiste context is, maar ik zal daarover met de directeur-generaal spreken. Ik begrijp ten volle dat de chauffeurs bang kunnen zijn, maar ofwel is het veilig en dan wordt er gereden, ofwel is het onveilig en dan wordt er niet gereden. Die 50 euro gaat aan die onveiligheid niets veranderen."

Ook volgens de Vlaamse parlementsleden Bart Somers en Marino Keulen versterkt deze beslissing alleen maar de angst. En het zou andere groepen werknemers in Brussel op ideeën kunnen brengen om ook zo'n premie te vragen. Somers en Keulen wijzen er ook op dat er bij De Lijn preventiemedewerkers aan de slag zijn die in deze omstandigheden de chauffeurs goed kunnen begeleiden. "Angst wegwerken doe je door te praten en te begeleiden, niet door het uitbetalen van bibbergeld", klinkt het.