Opening Brusselse spoortunnel maanden vertraagd door terreurdreiging

De nieuwe Brusselse spoortunnel Schuman-Josphat zal vier maanden later in gebruik worden genomen dan gepland. Dat is een indirect gevolg van de verhoogde terreurdreiging in Brussel. De tunnel, die de Europese wijk rechtstreeks verbindt met Brussels Airport, zou in december in gebruik worden genomen, maar omdat er deze week geen rampenoefening kan doorgaan, loopt de opening fors vertraging op. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor de nieuwe treinregeling.

Na 7 jaar werken zou de Josaphattunnel normaal gezien op 13 december in gebruik worden genomen. Maar het verhoogde terreurdreigingsniveau in Brussel steekt daar nog een stokje voor. De 1.250 meter lange tunnel is af, maar nu moet hij nog gehomologeerd worden als veilige tunnel.

Voor zo’n keuring moet er door de veiligheidsdiensten een crisisoefening worden gehouden in de tunnel. Die oefening was deze week gepland, maar door het verhoogde terreurdreigingsniveau kan de politie niet deelnemen aan de oefening; er zijn simpelweg niet genoeg agenten beschikbaar.

“Omdat de oefening wordt uitgesteld, kunnen we niet de vereiste homologatie krijgen om de tunnel in gebruik te te nemen”, legt Thomas Baeken van spoorbeheerder Infrabel uit. Een nieuwe oefening plannen is kennelijk niet vanzelfsprekend, want Infrabel ziet zich genoodzaakt om de ingebruikname meteen uit te stellen tot 9 april 2016.

Het uitstel van de ingebruikname zal niet zonder gevolgen blijven, want voor de nieuwe dienstregeling van de NMBS, die op 13 december ingaat, werd er al rekening mee gehouden dat er treinen door de nieuwe tunnel zouden rijden. Om precieze gevolgen van de tegenvaller in te schatten, zitten specialisten van Infrabel de volgende dagen samen. Zij zullen kijken hoe er een mouw aan gepast kan worden, “maar op dit moment is het nog te vroeg om daar al een zeer concrete uitspraak over te doen”, besluit Infrabelwoordvoerder Baeken.