India haalt China in – Veerle De Vos

Het was een twijfelachtige eer toen de Indiase hoofdstad New Delhi vorige jaar werd uitgeroepen tot meest vervuilde stad in de wereld. Tot dan toe was die eer aan Peking gegund, waar steeds meer burgers elke dag de concentratie van fijne stofdeeltjes in de lucht checken op hun smartphones, voor ze beslissen om te gaan lopen of met hun kinderen naar het park te gaan. Niemand had in de gaten dat de Indische buren goed op weg waren om de Chinezen in te halen.
labels
Analyse
Aansturen van de 'analyse' teaser o.a. op de home pagina en 'analyse' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'analyse' overzichtspagina

Veerle De Vos is Azië-kenner van VRT Nieuws

En het blijft niet bij Delhi alleen, van de 20 meest vervuilde steden ter wereld liggen er maar liefst 13 in India. De luchtvervuiling wordt veroorzaakt door een mengeling van uitlaatgassen, stof van bouwwerven, industriële uitstoot en de wijdverspreide rook van kookvuurtjes. Wereldwijd mag China dan wel de grootste CO2 uitstoter ter wereld blijven, ook steeds meer Indiase stedelingen worden uitgerookt.

Ganges

En er is niet alleen de luchtvervuiling, ook de kwaliteit van het water laat te wensen over. Al wie al eens aan de oever van de heilige rivier de Ganges heeft gestaan, in Varanasi, weet waarom. Met verbijstering staren wij westerlingen naar de Indiërs, die zich wassen in het water en hun mond spoelen, terwijl even verderop iemand zijn behoefte doet of nog ontstellender, er een lijk voorbijdrijft. En dan is er nog de onzichtbare vervuiling, miljoenen liter industrieel en huishoudelijk afvalwater vloeien ongefilterd de rivier in. De rivierdolfijn, eeuwenlang thuis in de Ganges, werd in 2007 officieel uitgestorven verklaard.

Net zoals een hele reeks premiers voor hem heeft Narendra Modi beloofd dat hij de Ganges zal schoonmaken. Daarvoor heeft ie zelfs een speciale minister aangesteld, de ‘Minister van de herbronning van de Ganges’ zoals de man officieel heet. Zijn plan is om de rivier tegen 2020 helemaal rein te krijgen. De regering heeft ook aangekondigd dat het de luchtvervuiling zal bestrijden door meer meetstations te installeren en dieselvoertuigen van meer dan 10 jaar oud van de weg te bannen. Tegen 2030 moet 40 procent van de elektriciteit van hernieuwbare of koolstofarme bronnen komen. India investeert ook hard in zonne-energie en wil een belangrijke speler worden op de markt van zonnepanelen.

Het recht om zich te ontwikkelen

Ambitieuze plannen, maar of dat allemaal voldoende is, is nog maar de vraag. De Indiase bevolking blijft groeien, de economie ook. Dat betekent meer voertuigen, meer airconditioning, meer waterverbruik. Bovendien vinden de Indiase leiders dat ook rekening moet gehouden worden met de historische vervuiling. Vanuit dat perspectief is India’s aandeel minder dan 3 procent, het leeuwendeel komt van de Westerse industrielanden. Tegelijkertijd heeft premier Modi aangekondigd dat de aanpak van de klimaatopwarming de economische vooruitgang van India niet in de weg mag staan. Bijna 300 miljoen Indiërs leven nog in absolute armoede. "Onderhandelen over klimaatverandering, is onderhandelen over economische groei”, verklaarde Sunita Narain, hoofd van milieuorganisatie Centrum voor Wetenschap en Milieu (CSE) in New Delhi. “We zeggen niet dat Azië en Afrika het recht moeten hebben om te vervuilen. We vinden alleen dat ze het recht moeten hebben om zich te ontwikkelen".

Voor India zal die ontwikkeling er hoe dan ook anders uitzien dan die van grote concurrent en buur China. De ontwikkeling van China was tientallen jaren lang in grote mate afhankelijk van fossiele brandstoffen. Natuur en milieu moesten ongenadig wijken voor vooruitgang. India heeft die optie niet langer. Het heeft dus alle kansen om het beter te doen.