Vlaamse weekbladen blijven terrein verliezen

De Vlaamse weekbladen blijven terrein verliezen. Hun uitgevers verkochten tussen oktober 2014 en september 2015 1,87 procent minder exemplaren. Dat blijkt uit de CIM-cijfers die vrijdag gepubliceerd werden op de website.

Story, Flair en Humo verloren tussen oktober 2014 en september 2015 het grootste percentage lezers. Teve-Blad is de grootste stijger, meldt het CIM.

De uitgevers verkochten in twaalf maanden tijd 7.180.461 magazines. Dat zijn er 136.573 of 1,87 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De grootste achteruitgang is er opnieuw voor Story, dat 22,6 procent verloor tot een verkoop van 85.206. Dat is een daling met 24.865 exemplaren. Andere grote verliezers zijn Flair (-17,13 procent) en Humo (-12,83 procent), die hun verkoop zagen dalen tot respectievelijk 62.894 en 104.614 exemplaren.

Teve-Blad opvallende stijger

De opvallendste stijger blijft Teve-Blad, dat in twaalf maanden tijd 37,72 procent meer lezers telde. Het aantal verkochte exemplaren steeg met 54.481, van 144.420 naar 198.901.

Dag Allemaal-Expres blijft het grootste betalende weekblad met 287.849 verkochte exemplaren. Toch daalde het aantal verkochte magazines tussen oktober 2014 en september 2015 met 6 procent of 18.541 stuks.

Ook het aantal verkochte maandbladen is gedaald (-2,03 procent). Grootste daler is Joepie - sinds eind april van dit jaar een maandblad -, met 29,51 procent, gevolgd door Psychologies Magazine (-14,34 procent) en Royals (-12,91 procent). Marie Claire België deed het met een stijging van het aantal verkochte exemplaren met 14,73 procent wel opvallend beter dan een jaar eerder.