Dieselgate heeft nu al impact van 19 miljoen bij verdeler D'Ieteren

Het schandaal met de sjoemelsoftware van Volkswagen heeft dit jaar al een impact van 19 miljoen euro op de resultaten van D'Ieteren, de Belgische invoerder van Volkswagen. De verdeler verwacht dat de gevolgen begin volgend jaar nog duidelijker zichtbaar zullen zijn.

D'Ieteren schorste in de loop van het derde kwartaal een tijdlang de commercialisering op van VW-modellen die mogelijk betrokken waren bij de problemen, zowel inzake dieselmotoren die uitgerust zijn met sjoemelsoftware als CO2-onregelmatigheden. "Het verlies aan bestellingen als gevolg van deze opschortingen wordt op 1.260 eenheden geraamd (ongeveer 1 procent van de jaarlijkse verkopen)", stelt de groep.

Doordat er tussen het moment van bestelling en de levering algauw enkele weken zitten, "zullen de verkopen van D'Ieteren Auto in het begin van 2016 negatief beïnvloed worden" door die opschorting, klinkt het nog. Het bedrijf wijst tegelijkertijd op het Autosalon in januari en op de lancering van een reeks nieuwe modellen, "die gunstig zouden moeten zijn voor de bestellingen".

Dit jaar al gevolgen voor de cijfers

"Emissiongate" heeft dit jaar wel al gevolgen voor de cijfers. Er is sprake van een impact van 8 miljoen euro op het courante bedrijfsresultaat van D'Ieteren Auto. Dat bedrag heeft te maken met onder meer compensaties en bonussen voor dealers. Daarnaast boekt de groep 11 miljoen euro uitzonderlijke kosten. "Het gaat om provisies voor zaken als logistieke kosten en verzendkosten verbonden aan de terugroepacties die volgend jaar zullen plaatsvinden", verduidelijkt een woordvoerster van D'Ieteren.

D'Ieteren herhaalt dat in België ongeveer 320.000 voertuigen die zijn uitgerust met een EA189-dieselmotor met sjoemelsoftware, zullen worden teruggeroepen. "De groep Volkswagen heeft verzekerd te zullen instaan voor de kosten die voortvloeien uit de interventies die vereist zijn om de problemen op te lossen", klinkt het. Voor de onregelmatigheden met betrekking tot CO2-emissie is geen technische tussenkomst nodig.