Toch minder auto's betrokken bij CO2-schandaal van Volkswagen

Bij het schandaal met de CO2-uitstootwaarden zijn in plaats van de eerder aangekondigde 800.000 auto's van de Volkswagengroep 36.000 auto's betrokken. Dat bevestigde Volkswagen na berichten van het Duitse blad Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Het blad had woensdag geschreven dat het om minder dan 40.000 auto's zou gaan, op basis van een gezamenlijk onderzoek van Volkswagen, het Duitse ministerie van Verkeer en de Duitse controledienst voor de autosector.

In plaats van 800.000 getroffen wagens zouden nu "slechts" 36.000 auto's betrokken zijn bij het CO2-schandaal van Volkswagen. "Bij interne metingen werden slechts bij negen modelvarianten afwijkingen vastgesteld", klonk het bij Volkswagen.

"Het staat vanaf nu vast dat op bijna alle modellen de effectieve CO2-uitstoot overeenkomt met de uitstoot die op de technische fiche vermeld staat. De vermoedens over illegale manipulatie van de verbruiksgegevens zijn dus niet bevestigd."

Minder betrokken voertuigen

Op 3 november had de groep over "onregelmatigheden" bericht waarbij 800.000 auto's betrokken konden zijn. Maar vorige week had een woordvoerder al laten weten dat het aantal betrokken voertuigen lager ligt dan voorspeld. Voor de consument bestaat het grootste risico erin dat de verkeersbelasting stijgt. Verder zouden er voor hen geen gevolgen zijn.

Daarnaast betekent het ook dat de op 2 miljard euro geschatte kosten voor Volkswagen beduidend lager zouden kunnen uitvallen. Het VW-aandeel is intussen al met goed 5 procent gestegen. De afwijkingen zijn volgens de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung ook minimaal: 0,1 gram bij sommige auto's en in andere gevallen tot 4 gram CO2 per kilometer. Die waarden liggen binnen de toegelaten limieten.

Naast de CO2-zaak kampt VW ook met het grotere schandaal rond de sjoemelsoftware waarmee milieutesten omzeild konden worden bij dieselmotoren. Wereldwijd zijn zowat 11 miljoen wagens betrokken. Over dat schandaal is donderdag een persconferentie belegd door toplui Matthias Müller en Hans-Dieter Pötsch.