Vlamingen fietsen gemiddeld vrij ver

De gemiddelde afstand van onze fietsverplaatsingen ligt redelijk hoog. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Vlaamse Fietstelweek. “Dit verklaart mogelijk waarom Vlamingen nog te weinig fietsen: de mensen ziet op tegen de kilometers”, zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen, dat de telling mee organiseerde.

Door meettoestellen langs de Vlaamse wegen te plaatsen en door mensen hun fietskilometers te laten bijhouden in een speciale app werd in september een week lang bijgehouden hoe Vlamingen fietsen. De resultaten van die eerste fietstelweek zijn nu bekend en daar zitten wel wat verrassingen tussen, stelt Wout Baert vast. Opvallendste conclusie: “Slechts 40 procent van de gemeten trajecten speelt zich af van, naar of binnen de kern van een gemeente.” En met kern wordt bedoeld: alles wat onder de spreekwoordelijke kerktoren ligt. Dat betekent dus dat 60 procent van de gemeten ritjes met de fiets buiten die kernen werden afgelegd.

De gemiddelde fietstrip tijdens de fietstelweek was 5,4 km lang. De langste afstanden worden afgelegd in het woon-werkverkeer met gemiddeld 6,7 kilometer op de teller van de fietspendelaar. Daarna volgt het woon-schoolverkeer: gemiddeld wordt er tussen thuis en de school 3,5 kilometer gefietst. En verplaatsingen naar de winkel zijn gemiddeld het kortst met gemiddeld 2,9 kilometer.

Ruimtelijke ordening

Fietsberaad Vlaanderen ziet dat deze afstanden een pak hoger liggen dan in Denemarken, dat beschouwd wordt als het gidsland op fietsgebied. Zo moeten Denen een kleine 2 kilometer minder ver fietsen naar hun werk, en een kleine kilometer minder ver naar school en winkels.

Dat Vlaamse fietsers gemiddeld zo ver rijden is volgens Fietsberaad Vlaanderen waarschijnlijk te verklaren door de ruimtelijke ordening in Vlaanderen, dat één uitgestrekte agglomeratie is met veel lintbebouwing waardoor alles redelijk ver verspreid is en niet gecentraliseerd in centra. Woordvoerder Wout Baert pleit daarom ook voor een doordacht ruimtelijkeordeningsbeleid en meer fietssnelwegen. Samen met de elektrische fiets kunnen die ingrepen er volgens Fietsberaad Vlaanderen voor zorgen dat de Vlamingen de auto wat meer aan de kant laten staan.

Dat laatste gebeurt ten slotte relatief minder vaak op het platteland, omdat alles daar verder uit elkaar ligt. En die vaststelling kan je ook doen op basis van de provinciale cijfers: in de meer verstedelijkte provincies (Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen) wordt er duidelijk meer gefietst dan in West-Vlaanderen en Limburg, waar men grotere pendelafstanden kent.