"Fraude met uitstoot dieselauto's werk van kleine groep ingenieurs"

Volkswagen zegt dat de fraude met de uitstoot van dieselwagens het werk is van een kleine groep ingenieurs. De Duitse autobouwer gaf vandaag tijdens een druk bijgewoonde persconferentie een stand van zaken van zijn eigen onderzoek naar het sjoemelsoftwareschandaal. Negen managers zijn intussen geschorst.
Hans Dieter Pötsch en Matthias Müller.

Bij het onderzoek zijn 450 experts van binnen en buiten het bedrijf betrokken. "Het ging niet over een eenmalige fout, maar over een hele keten van fouten die niet onderbroken werd op een bepaald punt", zei Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de raad van bestuur bij Volkswagen en hoofd van de toezichtsraad. Volkswagen wil in de toekomst veel meer interne controles uitvoeren, zodat individuele werknemers niet meer kunnen frauderen. Informaticasystemen zullen individuele handelingen van werknemers beter monitoren.

Volkswagen is nog steeds op zoek naar de verantwoordelijken en benadrukt dat het onderzoek duidelijk heeft gemaakt dat "informatie niet gedeeld werd, maar binnen een kleine groep ingenieurs bleef". "We weten nog steeds niet of de mensen die van 2005 tot nu betrokken waren zich volledig bewust waren van de risico's die ze namen en de mogelijke schade die ze aan het bedrijf konden toebrengen, maar dat is een zaak die we nog verder onderzoeken." Er zijn intussen negen managers geschorst voor hun mogelijke betrokkenheid in het schandaal. Maar volgens Pötsch zijn er voorlopig geen indicaties dat leden van de raad rechtstreeks betrokken waren.

"Alle auto's aanpassen zal heel jaar duren"

Volkswagen heeft intussen een oplossing voor de sjoemelsoftware bij een aantal dieselversies. "Dat betekent dat we voor alle betrokken Europese modellen nu zeker kunnen zeggen dat we op de testbank en op de weg dezelfde uitstootmanier toepassen en aan alle wettelijke eisen voldoen", zegt Matthias Müller, de nieuwe CEO van Volkswagen. In 2016 zullen alle auto's in Europa teruggeroepen worden en aangepast worden. Alle auto's aanpassen zal een heel jaar duren. Voor de Verenigde Staten is er nog geen plan opgemaakt.

Vanaf januari 2016 roept VW de 2.0 liter motoren terug. Het gaat om ongeveer 5,2 miljoen voertuigen. Geschat wordt dat de installatie van de software-update een halfuur zal duren per wagen.

Tussen april en juni start de terugroepactie van de 1.2 liter motoren, de kleinste betrokken variant, zoals onder meer de VW Polo. Het gaat om ongeveer 300.000 auto's. Ook daar volstaat een software-update, luidt het bij VW.

De ingreep bij de 1.6 liter motoren, die van start gaat tussen juli en september volgend jaar, wordt iets ingewikkelder: naast een software-update zal een klein gaas geïnstalleerd worden achter de luchtfilter. De ingreep zal zo'n uur duren. Hierbij zijn ongeveer 3 miljoen auto's betrokken.

In heel de wereld rijden 11 miljoen Volkswagens rond met sjoemelsoftware. Ze stoten in werkelijkheid meer schadelijke stoffen uit dan bleek uit de tests. Volkswagen erkent dat het in een diepe crisis zit en probeert het vertrouwen terug te winnen door nieuwe procedures voor te stellen.