"Spoorbonden blijven aansturen op overleg"

"We blijven aansturen op verdere gesprekken om te komen tot een evenwichtig akkoord. Net daarom hebben we onze stakingsaanzegging zo vroeg ingediend." Dat zegt Luc Piens, algemeen sectorverantwoordelijke spoorwegen van ACV-Transcom. Hij benadrukt ook dat het over meer gaat dan alleen maar een uur extra werken per week. "Het ganse pakket is onverteerbaar."
BELGA/VIDAL

ACV-Transcom en de socialistische bond ACOD Spoor zijn boos omdat er geen overleg is geweest over het protocol van sociaal akkoord bij de spoorwegen. "De erkende organisaties zijn geraadpleegd, of geïnformeerd, maar verder gingen de ontmoetingen niet. De spoordirectie legt zijn visie op, zonder te luisteren, en wil al deze maatregelen doordrukken", zeggen ze.

Toen de bonden gisteren tijdens het sturingscomité lieten weten dat het personeel de voorstellen afwijst, liet de overkant van de tafel (met de CEO's van NMBS, Infrabel en HR-rail) "koudweg weten dat als dat het antwoord is, we hier alles stopzetten". "Dat is eerder een conflictmodel, dan groeien naar een consensus."

Piens benadrukt dat de bonden blijven aansturen op overleg. Hij wijst erop dat de procedure na een stakingsaanzegging ook een verzoeningspoging inhoudt.

Volgens de vakbondsman gaat het ook over meer dan het uur per week extra werken waarvan gisteren sprake was. Zo wil de directie volgens hem dat personeel in de seinhuizen 12 uur aan een stuk zou kunnen werken. "Dat is nefast voor de alertheid van de mensen", aldus Piens. Ook zouden treinbestuurders meer flexibel inzetbaar moeten zijn. "De dienstregeling gaat primeren op de capaciteiten van de bestuurders, en dus op de veiligheid", zegt hij.