Antwerpen krijgt nieuw winkelcentrum in containers op Eilandje

Op een braakliggend terrein op het Antwerpse Eilandje opent in april 2016 Convoi, een nieuw pop-up shoppingconcept dat zijn inspiratie zocht bij bekende buitenlandse voorgangers als Boxpark in Londen en het Downtown Container Park in Las Vegas. 45 containers zullen samen een winkelcentrum vormen waar plaats is voor zowel start-ups, gevestigde labels als "artistieke en culturele initiatieven".
Het concept is vergelijkbaar met dat van Boxpark in Londen.

Convoi wil 450 ondernemers per jaar aantrekken die mee in het project willen stappen. Startende bedrijven zullen er hun producten enkele weken kunnen uittesten en bekende merken zullen er tijdelijk hun collectie kunnen uitstallen in een omgeving die de voorbije jaren een sterke heropleving kende.

"Tot voor kort was het Eilandje vooral een culturele en gastronomische trekpleister, maar om te shoppen was er weinig voorhanden", zegt Convoi-oprichtster Kim Soeffers. "Wat ons betreft, wordt Convoi de komende jaren het culturele en sociale zwaartepunt van Antwerpen en daarbuiten en stappen we af van het monopolie van de Meir."

Convoi belooft elke container uit te rusten met elektriciteit, verwarming, wifi, display-meubilair en kassasystemen. Het hele winkelcentrum krijgt ook PR- en marketingondersteuning en security. Dat moet vooral jonge ondernemers overtuigen dat het openen van een pop-upwinkel in Convoi geen grote investeringen met zich hoeft mee te brengen.

Het nu nog braakliggende terrein naast de hallen van de Waagnatie moet daarnaast ook een "dynamische ontmoetingsplaats voor creatieve ondernemers" worden. Soeffers wil met het oog daarop ook culturele activiteiten naar de locatie lokken. Hoe lang de containers er zullen blijven, is nog niet bekend. Convoi plant de komende vijf jaar ook vestigingen in Barcelona, Berlijn, Milaan en Stockholm.