Brussel wil toeristen lokken met humor

Nog eind dit jaar komt de toeristische dienst van het Brussels Gewest Visit Brussels met een grote humorcampagne om toeristen te lokken. Na de terreurdreiging is het aantal overnachtingen in de hoofdstad met 15 procent gedaald.

De humorcampagne zal volgend jaar in onze buurlanden lopen, maar ook in de Verenigde Staten. "We willen het beeld van Brussel bijstellen in het buitenland met een beetje humor, zoals de kattenactie op Twitter", zegt Geert Cochez van Visit Brussels.

"De Brusselse diversiteit is nu een beetje aangevallen geweest. Dat heeft ons als Brusselaars pijn gedaan. We willen tonen dat de diversiteit ook een goed verhaal is."

Concreet zullen bepaalde troeven uit Brussel extra worden uitgespeeld: het Afrikamuseum in Tervuren gaat volgend jaar bijvoorbeeld opnieuw open. Vistit Brussels wil toerisme in alle 19 Brusselse gemeenten promoten en gaat nog meer samenwerken met Toerisme Vlaanderen

Opvallend streefcijfer: tegen 2020 wil Visit Brussels jaarlijks 10 miljoen toeristen naar Brussel lokken. Nu tellen ze 7 miljoen overnachtingen per jaar.