Schone Kleren Campagne voert actie in Nieuwstraat Brussel

Schone Kleren Campagne en zijn Franstalige tegenhanger achACT hebben actiegevoerd in de Nieuwstraat in Brussel. Ze riepen de winkelketens C&A, H&M, Zara en Levi's op om actie te ondernemen voor de Cambodjaanse kledingarbeiders. Een dertigtal actievoerders deelden pinda's uit aan voorbijgangers. De actie had dan ook de naam "Beu om peanuts te verdienen".

In Cambodja verdienen de kledingarbeiders maar 120 tot 130 euro per maand, terwijl het bedrag om te overleven op 350 staat. In november nog voerden in het land duizenden arbeiders actie om meer loon.

"Omdat de Cambodjaanse regering haar verantwoordelijkheid niet neemt, vinden we dat het de rol is van de grote klanten van de kledingindustrie om te gaan onderhandelen over een verhoging van de lonen", zeggen Schone Kleren Campagne en AchACT.

"De kledingmerken die in Cambodja kleding laten maken hebben de macht om de lonen van de kledingarbeiders te verhogen. Als zij meer betalen aan hun toeleveranciers en hun aankooppraktijken aanpassen, wordt een leefbaar loon wél haalbaar. H&M is de grootste aankoper van kledij "made in Cambodja". De Cambodjaanse productie voor C&A is dan weer beperkt, maar het bedrijf is wel een van de pleitbezorgers van samenwerking met andere bedrijven. Hoe geloofwaardig zijn ze? ", aldus nog de organisaties.