Peeters bereikt akkoord met Europa over wet-Major

Federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft een akkoord met Europa bereikt over de hervorming van de wet-Major. Die wet regelt al decennia de havenarbeid in ons land, maar is volgens Europa in strijd met de vrije concurrentie. De wet zal nu verspreid over vier jaar "stapsgewijs" gemoderniseerd worden. Volgens Peeters blijft de essentie van het huidige systeem wel behouden. Hij gaat nu met de sociale partners rond de tafel zitten.

De wet-Major dateert van 1972 en bepaalt dat werk in havengebieden door erkende havenarbeiders moet gebeuren. Voor de Europese Commissie gaat het om een aanfluiting van het principe van de vrije concurrentie.

Peeters onderhandelt al maanden met eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc over de wet. Als België de wet niet zou hervormen, hing er ons een veroordeling door het Europees Hof boven het hoofd.

Deze week bezorgde minister Peeters een ultiem nieuw voorstel aan Bulc en die heeft daar nu positief op gereageerd. "De commisaris zegt dat dit een goed voorstel is en dat we nu een veroordeling kunnen vermijden", aldus Peeters in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Peeters heeft nu ruim 6 maanden tijd om zijn voorstel uit te werken. "Europa moet kunnen vaststellen dat we dat ook in Koninklijke Besluiten en CAO's kunnen gieten", zegt hij in "Keien van de Wetstraat". "Als dat gebeurd is, zal de procedure voor de veroordeling van België inzake de wet-Major stopgezet worden."

"Onderste uit de kan gehaald"

De wet zal nu gespreid over vier jaar stapsgewijs hervormd worden. Over de inhoud van het voorstel wil Peeters niets kwijt. Concreet had Europa problemen met vijf punten:

  • In België is het verplicht om met erkende havenarbeiders te werken
  • Er is een beperking van de keuzevrijheid voor de duur van de arbeidsovereenkomst
  • Verbod op multitasken: een arbeider mag maar één taak doen
  • De samenstelling van de ploegen
  • De logistieke havenarbeiders

 

"Op al die vijf punten heb ik een voorstel geformuleerd", zegt Peeters. "Het gaat over moderniseringen. De Europees commissaris zegt dat een veroordeling van de baan is als we dat allemaal concreet maken."

Volgens minister Peeters heeft hij het onderste uit de kan gehaald om de belangen van werknemers, werkgevers en de haven te vrijwaren. "De essentie van ons systeem van havenarbeid blijft behouden."

Rond de tafel met sociale partners

De wet-Major ligt gevoelig, vooral bij de vakbonden. Volgens hen garandeert de wet de sociale verworvenheden van de havenarbeiders. Peeters gaat nu met hen en de andere sociale partners rond de tafel zitten om het voorstel te concretiseren.

Op de vraag of scheepseigenaars in de toekomst hun eigen personeel zullen mogen inzetten, om bijvoorbeeld havenkranen te bedienen, blijft Peeters op de vlakte. "Ik zal de Europees commissaris regelmatig op de hoogte houden van de vorderingen. Iets dat historisch gegroeid is, moet je stap per stap bijsturen. Als je die wet zomaar afschaft, krijg je weken sociale onrust. En het zullen de bedrijven zijn die eerste slachtoffers zijn", besluit hij.