MNM stuurt "virtuele" ballonnen de lucht in om milieuvervuiling te vermijden

Radiozender MNM ziet af van de actie waarbij zoveel mogelijk ballonnen zouden opgelaten worden ten voordele van het goede doel. Donderdag kunnen op 5 locaties in Vlaanderen alleen "virtuele" ballonnen gekocht en opgelaten worden in het kader van De Warmste Week van Music For Life. De radiozender neemt deze beslissing omdat er bezorgdheid was dat de ballonnen het milieu zouden schaden.

In Leuven, Genk, Roeselare, Mechelen en Sint-Niklaas verkopen dj's van MNM donderdag virtuele ballonnen waar boodschappen met goed nieuws aan gehangen worden. Die worden vervolgens op een bijzondere manier "losgelaten", waardoor het nieuws zich kan verspreiden. De ballonnen zullen dus niet echt opgeblazen worden en de lucht invliegen. De actie is symbolisch bedoeld.

Nochtans had MNM wel eerst de intentie om een aantal echte ballonnen de wereld in te sturen. Omdat de campagne werd gevoerd onder de titel 10.000 luchtballonnen, naar analogie van het nieuwe K3-liedje, vreesden velen dat dit tot een grote milieuramp zou leiden. Onder meer de kunstenaar Toon Eerdekens, die van de aanklacht tegen het gebruik van plastic zijn levenswerk heeft gemaakt, mobiliseerde via sociale media veel sympathisanten.

De VRT-radiozender kreeg duizenden reacties van luisteraars die waarschuwden voor een negatieve impact op het milieu. Er werd ook gevreesd dat dieren het afval zouden opeten.