"Imagoschade even belangrijk als rechtstreekse schade van staking"

De imagoschade die de spontane staking bij de loodsen in de havens van Gent en Antwerpen veroorzaakt, is minstens even belangrijk - of zelfs belangrijker - dan de rechtstreekse schade die nu wordt geleden. Dat zegt Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van de haven van Antwerpen, in "De ochtend". Hij hoopt dat er snel een oplossing uit de bus komt.

De loodsen aangesloten bij de liberale vakbond VSOA startten gisterenavond met een spontane staking die 24 uur zal duren. De haven van Gent ligt naar eigen zeggen voor 75 procent lam. De Antwerpse haven heeft meer concrete cijfers. Tien schepen die afgelopen nacht wilden vertrekken, hebben dat niet kunnen doen. Vier andere schepen die naar Antwerpen wilden varen, konden niet worden geholpen.

"Het kwaad is geschied", zegt Eddy Bruyninckx van de Antwerpse haven in "De ochtend" op Radio 1. "Het is niet de eerste keer. Vorige keer waren het de rivierloodsen, nu is het een deel van de zeeloodsen. Onze klanten maken het onderscheid echter niet. Zij zien enkel dat de dienstverlening niet gewaarborgd wordt en dat de betrouwbaarheid - die zo belangrijk is voor een haven - niet verzekerd is. De imagoschade is even belangrijk of zelfs belangrijker dan de onmiddellijke schade die nu wordt geleden."

De loodsen staken omdat ze pleiten voor loodsen die overal mogen loodsen. Nu wordt dat onderverdeeld in verschillende categorieën, zoals rivieren, kanalen en zeeën. Straks vindt er een overleg plaats op het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA). "Ik hoop dat dat goed afloopt", zegt Bruyninckx.

Iets wat ook zijn collega uit Gent, Daan Schalck, hoopt. "De schade voor de bedrijven is veel groter dan bij een geplande staking. Om hoeveel geld het gaat, is nog niet duidelijk. Maar het gaat toch al snel over miljoenen euro per dag dat de haven plat ligt."

Nicolas Maeterlinck