NMBS zet licht op groen voor miljardenbestelling dubbeldektreinen

Bombardier-Alstom mag voor de NMBS de nieuwe M7-dubbeldektreinen bouwen. Dat heeft de spoorwegmaatschappij bevestigd. Het gaat om maximaal 1.362 rijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. De vakbonden bij Bombardier in Brugge reageren opgelucht, maar benadrukken dat daarmee niet alle problemen bij de treinbouwer van de baan zijn.

In een eerste fase worden 445 rijtuigen besteld, voor 1,3 miljard euro. Die worden geleverd tussen september 2018 en december 2021.

NMBS-topman Jo Cornu wees erop dat de spoorwegmaatschappij tegen 2030 nood heeft aan ongeveer 190.000 extra zitplaatsen. Deels om ouder materieel te vervangen en ook door de jaarlijkse groei van het aantal passagiers met 1 procent die de vervoersmaatschappij momenteel kent. Ook moet met de nieuwe dubbeldekstreinen de beschikbaarheid van het materiaal de hoogte in.

Comfortabeler en moderner

De nieuwe treinen zullen naar verluidt comfortabeler zijn, meer zitplaatsen hebben en over de modernste veiligheidssystemen beschikken: TBL+1 en ETCS.

Ze zullen ook uitgerust zijn met communicatie- en reizigersinformatiesystemen. De ambitie is ook om toegang tot het internet mogelijk te maken. De zetels moeten meer zitcomfort en armsteun bieden. In eerste klasse komen er geluidsschermen tussen de zitcompartimenten.

Levensbelang

Bombardier Transportation staat in voor 345 rijtuigen: 290 niet-gemotoriseerde rijtuigen en 65 multifunctionele stuurpostrijtuigen.

De bestelling betekent goed nieuws voor de Brugse vestiging van treinbouwer Bombardier, voor wie de bestelling "van levensbelang" was.

De vakbonden bij de Brugse vestiging van Bombardier zijn dan ook opgelucht dat het order van de NMBS hun richting uitkomt. "Dit order was essentieel voor het voortbestaan van Bombardier in Brugge", reageert Peter Jacobs van ABVV Metaal.

"Het is alleszins heel positief, ook voor de tewerkstelling want met dit order is er werkzekerheid voor 200 van de 350 werknemers vanaf 2018. Het biedt wat ademruimte om ons orderboek opnieuw goed vol te krijgen, wat alle problemen zijn alleszins nog niet van de baan."

"Directie moet orderboek nu verder aanvullen"

"We moeten wel nog zien de periode tussen nu en 2018 te overbruggen, want we kampen met 25 procent tijdelijke werkloosheid en 85 van onze mensen zijn nu al tewerkgesteld in het Franse Crespin", voegt Luc Logghe van ACV-CSC Metea eraan toe.

"We proberen met co-sourcing de mensen aan boord te houden, want het is belangrijk de knowhow in Brugge te verankeren. Deze bestelling vormt zeker een goede sokkel om de komende jaren andere bestellingen aan te trekken. We kijken ook naar de directie. Zij hadden inspanningen beloofd als dit order aan ons zou worden toegekend. Het is nu zover, dus de top moet nu het orderboek verder aanvullen."