Worldline zet zich schrap voor drukke winkeldag

Worldline, de beheerder van het elektronische betaalverkeer in ons land, doet er dezer dagen alles aan om een herhaling van het fiasco van twee jaar geleden te vermijden. Op 23 december 2013, één van de drukste winkeldagen van het jaar, viel het systeem uit. Worldline kondigde toen aan dat het zou investeren in een backupsysteem.
Olivier Vin - heymana.com

Het is de nachtmerrie van alle winkeliers én van iedereen die op het laatste moment een kerstcadeautje wil kopen: betaalkaarten die het niet doen. Sinds twee jaar zijn we ons daar in België van bewust, door de grote storing die het betalingsverkeer lam legde op de drukste shoppingdag van het jaar. Volgens een schatting van ondernemersorganisatie kostte dat de handelaars toen 51 miljoen euro.

Vandaag belooft het weer zo’n drukke winkeldag te worden. “Een heel belangrijke dag voor zowel handelaren als consumenten”, zegt Bram Boriau van Worldline. “Daarom hebben we er de voorbije maanden alles aan gedaan om alle elementen van het elektronisch betalen te testen. We hebben verbeteringen en versterkingen aangebracht.”

Dat had Worldline ook beloofd na de panne van twee jaar geleden. Het bedrijf kondigde daarna aan dat het 3,4 miljoen zou investeren in een backupsysteem. Bovendien beloofde Worldline ook dat het betalingsverkeer op de eerste twee zaterdagen voor Kerstmis gratis zou zijn voor de handelaren. Dus vandaag hoeven ze dus geen transactiekosten te betalen en op een dag als vandaag komt dat neer op een geste van 800.000 euro.

Om een eventuele panne op te vangen, heeft Wordline dezer dagen ook extra mankracht ingeschakeld. “Wij staan met verschillende teams paraat om indien nodig snel te kunnen ingrijpen”, verzekert Bram Boriau.

Worldline verwacht dat het vandaag een drukke dag wordt, maar er wordt geen recordaantal betalingen verwacht. “Het worden drukke transactiedagen, maar omdat Kerstdag dit jaar laat in de week valt, na het weekend, denken we dat de betalingen wat meer gespreid zullen gebeuren.”