Wetenschappers nemen "krachtigste supernova ooit" waar

Astronomen hebben een kolossale supernova waargenomen. Op zijn hoogtepunt is de sterexplosie maar liefst 20 tot 50 keer helderder dan onze Melkweg. "Dit is de krachtigste supernova ooit waargenomen in de geschiedenis van de mensheid", klinkt het.

De supernova vond plaats in een sterrenstelsel op 3,8 miljard lichtjaren afstand van ons. Het exacte stelsel is niet bekend. In juni observeerden astronomen de explosie voor het eerst, dankzij een netwerk van telescopen over de hele wereld. En tot nu blijft de supernova enorme hoeveelheden energie het heelal insturen.

Extra heldere supernova's zijn zeldzaam, maar de supernova "ASASSN-15lh" is bijzonder zeldzaam. Hij is dubbel zo helder als de meest heldere supernova tot nu toe waargenomen en 570 miljard keer helderder dan onze zon.

De wetenschappers zullen de komende weken nagaan welke mechanismes deze kolossale supernova aandrijven. Mogelijk is een overblijvende magnetar daarvoor verantwoordelijk, een neutronenster met een extreem sterk magnetisch veld.

Opgewonden onderzoekers

De ontdekking van "ASASSN-15lh" kan volgens wetenschappers hun visie op supernova's hertekenen. "Het is voor ontdekkingen als deze dat ik astronoom ben geworden", zegt een opgewonden onderzoeker van het Californische Carnegie Institution for Science.

Supernova's fascineren astronomen in het bijzonder omdat die monsterexplosies ons veel kunnen leren over hoe ons heelal is geëvolueerd en nog steeds aan het evolueren is. Zo verstoren hun schokgolven de ruimte en uit het opgeworpen gas en stof worden nieuwe sterren gevormd.