Antwerpse haven behandelt 4,7 procent meer goederen in recordjaar

De Antwerpse haven heeft in 2015 zoals eerder aangekondigd voor het eerst de kaap van 200 miljoen ton behandelde goederen gerond. Uiteindelijk werd 208,42 miljoen ton aan goederen behandeld, 4,7 procent meer dan in 2014. Het aantal behandelde containers groeide zelfs 7,5 procent, tot 9,6 miljoen standaardcontainers (TEU). Alle soorten goederen, alsook de tewerkstelling, gingen erop vooruit.

In 2014 had de Antwerpse haven 199,01 miljoen ton goederen behandeld. Dat de kaap van 200 miljoen ton vorig jaar zou worden gerond, was al meermaals voorspeld. Vandaag bleek dat de teller uiteindelijk was gestopt op 208,42 miljoen ton. "Het is een heel mooi jaar geweest voor de haven. Er was een stijging voor alle soorten goederen", stelde een tevreden Eddy Bruyninckx, topman van het Antwerpse Havenbedrijf.

De groei komt de laatste jaren traditioneel uit de containervaart en de vloeibare bulk. De containerbehandeling eindigde vorig jaar op 9,6 miljoen standaardcontainers (TEU), een stijging van 7,5 procent. In tonnen uitgedrukt gaat het om 113,29 miljoen ton (+4,6 procent). Daarbij herhaalt het Havenbedrijf dat tegen 2021 een extra havendok -het geplande Saeftinghedok- nodig is. Het vloeibare massagoed steeg met 6,1 procent tot 66,67 miljoen ton, waarvan 47,90 miljoen ton aardoliederivaten.

Het droge massagoed steeg 2,2 procent tot 13,80 miljoen ton, gevolgd door het conventioneel stukgoed, goed voor 10,01 miljoen ton. De RoRo-behandeling -zonder containers- steeg dit jaar 4,1 procent tot 4,6 miljoen ton.

Ook voor de werkgelegenheid was 2015 een goed jaar. Het aantal taken dat vorig jaar door havenarbeiders is uitgeoefend, steeg met 3,2 procent. Het aantal stempeldagen daalde met 22,7 procent. Het gemiddelde schip naar Antwerpen groeide met 6,6 procent. De voorbije twaalf maanden liepen er 318 zeeschepen groter dan 13.000 TEU de Scheldehaven aan, tegenover 207 een jaar eerder.

De verwachtingen voor 2016 zijn volgens Bruyninckx gematigd positief, al voegde hij toe dat de containermarkt erg volatiel is.