Belgen kochten vorig jaar voor meer dan 7 miljard euro online

Consumenten in België vinden steeds makkelijker de weg naar onlinewinkels. De onlineverkoop steeg vorig jaar tot minstens 7,3 miljard euro, of een kwart meer dan in 2014. Dat zegt BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars. Ze benadrukt dat het gaat om een "conservatieve schatting".
Jonas Hamers / ImageGlobe

In 2014 boekten de onlinehandelaars een omzet van 5,9 miljard euro in België. Die omzet steeg vorig jaar al tot minstens 7,3 miljard euro. Althans volgens een conservatieve schatting, zegt Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce. "De definitieve cijfers zijn pas in maart bekend, maar mogelijk zullen we eerder nabij de 8 miljard euro uitkomen", zegt zij.

De eindejaarsperiode is traditioneel de drukste periode. Dat was dit jaar niet anders. Van 27 november tot eind december werd er voor 1 miljard euro online gekocht, wat overeenkomt met 14 procent van de jaaromzet van de onlinewinkels.

De populairste producten waren schoonheidsproducten, eten en drinken, en modeartikelen.

70 procent van de omzet gaat naar buitenlandse spelers

De cijfers hebben betrekking op de Belgische e-commercemarkt. "Dat gaat over iedereen die online actief is in België", aldus Moitier, dus ook over buitenlandse verkopers als Amazon en bol.com. Volgens BeCommerce gaat ongeveer 70 procent van de omzet naar buitenlandse spelers en wordt 30 procent van de omzet gerealiseerd door Belgische webshops.

"E-commerce is in België vraag-gedreven gebeurd, vanuit de consument. Niet altijd aanbod-gedreven, vanuit de bedrijven", zegt Patricia Ceysens van BeCommerce. Buitenlandse spelers zagen in onze markt dus een fantastische open markt met een vraag die ze hebben beantwoord. Ze hebben vanuit het buitenland een perfect aanbod geformuleerd, en de Belg is daarvoor gevallen."