Voorlopig weinig problemen op de weg

Hij heeft op zich laten wachten, maar ook bij ons is de winter nu echt begonnen. De voorbije nacht was de eerste echte vriesnacht met plaatselijk temperaturen tot -8. Dat betekende veel extra werk voor de strooidiensten maar het resultaat is wel dat de meeste wegen goed berijdbaar zijn. Bij het spoor zijn er ondanks de extra maatregelen hier en daar enkele kleine problemen.

De Vlaamse gewest- en snelwegen zijn in de loop van gisterenavond en afgelopen nacht allemaal bestrooid. In totaal is 600 ton zout gestrooid. Het resultaat is dat de wegen over het algemeen goed berijdbaar zijn. "Dankzij het droge weer is het zout goed blijven liggen. In tegenstelling tot de voorbije nachten toen regen- en sneeuwbuien het zout wegspoelden. Maar we blijven paraat om indien nodig opnieuw uit te rukken", zegt Evelien Vandecaetsbeek van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Tot nog toe zijn er nog maar weinig ongelukken gemeld. Wegen en Verkeer geeft bestuurders de raad om desalniettemin toch voorzichtig te zijn.

"Ondanks het strooien bestaat er nog steeds een kans op lokale gladheid. Daar willen we voor waarschuwen, want mensen gaan er nog te vaak vanuit dat als we strooien het altijd veilig is. Mensen moeten altijd voorzichtig blijven op de weg."

Hier en daar beperkte hinder bij het spoor

Ook spoorwegbeheerder Infrabel heeft alle mogelijke voorzorgsmaatregelen genomen tegen eventuele bevroren wissels of bovenleidingen.

"De meeste wissels op de hoofdsporen en op strategische knooppunten hebben wisselverwarming. Die wordt aangezet", aldus Thomas Baeken van Infrabel. "Op strategische lijnen hebben we bovendien een gloeidraad aan de bovenleiding zodat rijm of ijzel die zich aan de bovenleiding vast, smelt zodra we de gloeidraad aanzetten."

Toch zijn er hier en daar toch problemen gemeld. "Op de lijn Lokeren-Gent is er een vertraging van een tiental minuten als gevolg van een technische storing door de vrieskou", aldus Frédéric Petit van Infrabel. "Op de lijn Leuven-Mechelen-Dendermonde zijn er door een technische storing aan de overwegen vertragingen van 10 tot 15 minuten. Los daarvan bestaat de kans dat hier en daar een trein geschrapt is."

Ook op de gewone wegen en in de stadscentra kan het plaatselijk glad zijn. De verantwoordelijk om die secundaire wegen en fietspaden berijdbaar te maken, ligt bij de steden en gemeenten. In de stad Antwerpen zijn daarvoor alvast 300 vegers en 150 werknemers van de groendienst vrijgemaakt. Strooizout is er voorlopig meer dan genoeg. Antwerpen alleen al heeft op dit moment nog 1,2 miljoen kg strooizout in voorraad.