Bijna honderd jobs verloren door sluiting callcenter in Temse

In Temse verliezen 94 callcenterbedienden hun job omdat hun bedrijf E2C op 30 juni de deuren sluit. Op drie werknemers na, keurden 56 aanwezigen deze middag het voorstel tot sociaal plan goed. Zo werd vernomen bij gewestelijk secretaris Bart Leybaert (BBTK).

Bij E2C, een onderdeel van Arvato (Bertelsmann), werden onder meer vragen over facturen en aanbiedingen voor telecompakketten van Mobistar afgehandeld. Het callcenter opende pas in oktober 2013 de deuren.

"Jaar na jaar werden er verliezen opgestapeld omdat ze niet aan de normen van hun klant konden beantwoorden, waardoor boetes betaald moesten worden en er dus minder inkomsten waren", verduidelijkt vakbondssecretaris Leybaert.

"Eigenlijk komt dat terug op de keuze van het bedrijf om mensen met zeer precaire contracten in dienst te nemen, met een groot personeelsverloop als gevolg, omdat continu mensen opgeleid werden maar al gauw vertrokken."

Verbrekingsvergoeding voor iedereen

Het meest in het oog springende element van het sociaal contract is een verbrekingsvergoeding voor zowel interim- en ibo-contracten als voor contracten van bepaalde en onbepaalde duur.

"In "normale" sociale plannen is zoiets enkel voor contracten van onbepaalde duur voorzien, maar omdat het aanwervingsbeleid gestoeld was op precaire contracten en dat ook een van de oorzaken was, hebben we ervoor gezorgd dat er voor iedereen iets voorzien is." Daarnaast zijn nog in een aantal extralegale voordelen voorzien.

E2C noch Arvato was bereikbaar voor commentaar.