Coca-Cola haalt uit naar Belgische regering voor suikertaks

De suikertaks die sinds enkele weken van kracht is op frisdranken, is door de regering verkocht als een gezondheidsmaatregel, maar is niets meer dan een "louter budgettaire maatregel". Dat zegt Ben Bijnens, de nieuuwe topman van Coca-Cola in België.
AP2011

Het is voor het eerst dat Coca-Cola, veruit de grootste speler op de frisdrankmarkt in ons land, reageert op de suikertaks die vanaf 1 januari van kracht is.

Het is nog veel te vroeg om de impact op de omzet te bepalen, aldus Bijnens, maar dat er een ongunstig effect op de cijfers zal zijn, staat vast.

Vooral het feit dat enkel en alleen frisdrank wordt geviseerd, zit het bedrijf hoog. "Men heeft geprobeerd de suikertaks te verkopen als een gezondheidsmaatregel, maar het uitlichten van één categorie is volgens ons niet de manier om iets te doen aan de gezondheid van de mensen."

"Light-producten moeten eruit"

Volgens de frisdrankreus is een breder beleid meer geschikt. "Je moet de consument wijzen op zijn calorie-inname, maar ook een gezonde levensstijl stimuleren, en het belang van mate voorop zetten." Zo is 55 procent van de verkochte Coca-Cola-verpakkingen in België kleiner of gelijk aan 500 ml. "Coca-Cola speelt daarin een voortrekkersrol."

De suikertaks, aldus Bijnens, is louter budgettair. Een bijkomend argument is dat de taks ook op suikervrije frisdranken wordt geheven

Coca-Cola hoopt, via overleg, de regering ervan te overtuigen alvast de light-producten uit de suikertaks te halen. Calorievrije producten (Cola light, Zero, Fanta light, Chaudfontaine, ...) zijn goed voor 45 procent van de omzet van Coca-Cola in ons land.