Italiaanse regisseur Ettore Scola (84) is overleden

In Rome is Ettore Scola gestorven. De regisseur wordt algemeen aanzien als één van de laatste grote meesters van de Italiaanse cinema. "Una giornata particolare" uit 1977 is één van zijn bekendste films. Hij werd 84.
Image supplied by Capital Pictures

Verschillende Italiaanse media melden vanavond de dood van Scola op basis van ziekenhuisbronnen. Tijdens zijn carrière werkte hij samen met grote namen van de Italiaanse cinema als Marcello Mastroianni, Vittorio Gassman, Nino Manfredi en Sophia Loren.

Scola start zijn carrière in de jaren 50 als scenarioschrijver voor films. In 1964 gaat hij achter de camera staan. Zijn eerste film is "Se permettete parliamo di donne" (Let's talk about women) met Vittorio Gassman. Een van zijn belangrijkste films volgt tien jaar later "C'eravamo tanto amati" (We all loved each other so much), met Manfredi, Gassman en Stefano Satta Flores die alledrie verliefd zijn op Stefania Sandrelli. In 1976 won hij de regieprijs op het Filmfestival van Cannes voor "Brutti, sporchi e cattivi".

Meesterwerk "Una giornata particolare"

Mastroianni en Loren schitterden in "Una giornata particolare", zijn meesterwerk uit 1977. De film was goed voor twee Oscarnominaties, in de categorieën beste niet-Engelstalige film en beste acteur in een hoofdrol voor Mastroianni. "Mooier en hunkerender, maar ook stiller en intenser dan dat, worden ze niet meer gemaakt, romantische films", zegt VRT-filmjournalist Ward Verrijcken. De film speelt zich af op één dag, 8 mei 1938, de dag waarop Hitler Mussolini bezocht in Rome, "zo'n beetje het startschot van het fascisme dat heel Europa in zijn greep zou beginnen te houden". Loren speelt een huisvrouw die zwanger is van haar zevende kind. Zowel intellectueel als emotioneel zit ze op haar honger. In haar appartementsgebouw leert ze een homoseksuele man kennen (rol van Mastroianni). "Als je een samenwerking hebt tussen drie genieën, dan krijg je dit soort onvergetelijke cinema", besluit Verrijcken.

In 1984 kreeg Scola de César voor beste regisseur voor zijn film "Le bal". In 1988 zat hij in de jury van het Filmfestival van Cannes. Scola was de meest "politieke" regisseur van de Italiaanse komedie-scene, vindt Corriere della Sera-filmcriticus Paolo Mereghetti. Verschillende van zijn films spelen zich af tegen de achtergrond van het Mussolini-tijdperk of het naoorlogse Italië. In de jaren 80 ging hij ook zelf de politiek in als verkozene van de communistische partij.  Scola heeft zo'n 40 films geregisseerd en bleef nog tot op hoge leeftijd aan het werk. Volgens de Italiaanse premier Matteo Renzi laat de regisseur een enorme leegte achter in de Italiaanse cultuur (zie tweet hieronder).

AFP or licensors