Torfs: "Brantano blijft Brantano"

Wouter Torfs is niet van plan om van de Brantano-winkels Torfs-winkels te maken. Dat zei de topman van Schoenen Torfs in "De ochtend", naar aanleiding van het nieuws dat hij nu medezeggenschap heeft over zijn grootste concurrent Brantano. Marketingspecialist Gino Van Ossel voorspelde op zijn beurt in "De inspecteur" dat het helemaal goedkomt met Brantano. Brantano moet volgens hem opnieuw de vernieuwende winkel van weleer worden.
Nicolas Maeterlinck

Gisteren werd bekendgemaakt dat de familie Torfs deel uitmaakt van het driemanschap dat Brantano overneemt. "We zijn om twee redenen in dit verhaal gestapt", vertelde Wouter Torfs vanochtend. "Ten eerste was het voor de familie Torfs een interessante mogelijkheid om samen te investeren. We geloven dat Brantano een bedrijf is dat toekomst heeft, op voorwaarde dat enkele zaken worden bijgestuurd. Ten tweede -en daar moeten we niet flauw over doen- is het ook een feit dat Brantano onze belangrijkste concullega is. Nu zitten we mee aan het stuur om te beslissen over de toekomst van het bedrijf."

Torfs benadrukte echter dat de klanten noch de medewerkers van Brantano zich ongerust hoeven te maken. "Het bedrijf wordt in volle continuïteit overgenomen. Dat wil zeggen dat we alle engagementen tegenover de medewerkers en de leveranciers van Brantano zullen nakomen. Ik wil hen graag oproepen om mee te werken aan dit positieve verhaal."

"Het komt goed met Brantano"

Ook marketingspecialist Gino Van Ossel (Vlerick Business School) gelooft in een mooie toekomst voor Brantano. "Het feit dat Brantano in moeilijkheden is gekomen, heeft te maken met het feit dat er al heel lang niets meer is geïnvesteerd in Brantano. De winkels zijn al tien à vijftien jaar oud en zien er wat verouderd uit. Mij lijkt het logisch dat het weer goedkomt als men er geld in pompt."

Van Ossel benadrukt ook dat het niet de onlinemarkt is die Brantano genekt heeft. "In België is naar schatting vijftien procent van de schoenenmarkt naar online verschoven. Zalando heeft daar zo'n vijf procent van, de overige tien procent zit grotendeels bij schoenenwinkels. Mensen vergeten snel, maar Brantano was de eerste die een onlinewinkel had." De fundamenten bij Brantano zitten dus goed, aldus nog Van Ossel. 

Waarom stond Brantano in de etalage?

De schoenenketen Brantano kwam in moeilijke papieren terecht nadat haar Nederlandse moederbedrijf, Macintosh Retail, eind vorig jaar failliet werd verklaard. Voor de Nederlandse ketens onder Macintosh Retail (Dolcis, Invito, Manfield, PRO Sport, Steve Madden en Scapino) viel al snel het doek. Als er niet snel een overnemer werd gevonden, zou ook de Belgische marktleider Brantano de boeken moeten neerleggen. Gisteren werd echter bekendgemaakt dat de familie Torfs (Schoenen Torfs) en Dieter Penninckx (Claudia Sträter, CKS) samen met Rens van de Schoor (Miss Etam) Brantano overnemen via BrantNew, een nieuw bedrijf dat Van de Schoor samen met Wouter Torfs en Dieter Penninckx heeft opgericht.