Busbouwer VDL bouwt 40-tal elektrische bussen voor Eindhoven

De Roeselaarse busbouwer VDL Bus heeft een bestelling binnengehaald voor de bouw van een veertigtal elektrische bussen voor de Nederlandse stad Eindhoven. VDL gaat door de bestelling op korte termijn op zoek naar ongeveer tachtig extra tijdelijke werkkrachten.

De bestelling bestaat uit een 40-tal elektrische bussen van het type Citea SLFA Electric. Onder de naam "Evolans" zullen de bussen op bepaalde lijnen zo vaak rijden dat een tramachtig systeem ontstaat. Die lijnen met hoge frequentie gaan naar de belangrijkste bestemmingen in Eindhoven zoals Eindhoven Airport en de High Tech Campus.

De bussen krijgen een tramlook en zijn uitgerust met een batterij die dankzij een snellaadsysteem op het dak aan de bushaltes snel kan worden opgeladen. Het gaat om gelede bussen met een lengte van 18,1 meter.

"Elektrische en hybride bussen zijn de weg naar de toekomst", zegt Peter Wouters, algemeen directeur van VDL Bus Roeselare. "Openbaar vervoer is sowieso een milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing. Met deze nieuwe technologische innovaties wordt het openbaar vervoer nog duurzamer. VDL Bus Roeselare bevestigt en verstevigt met de nieuwe bestelling zijn rol als ontwikkelings- en productievestiging voor deze nieuwe technologieën."

"Technologische voorsprong op concurrentie"

Voor de Roeselaarse productievestiging is de nieuwe markt de toekomst, meent Wouters. "Door de hoge loonkosten in ons land, wordt het steeds moeilijker te concurreren, omdat nagenoeg al onze concurrenten ondertussen produceren in Oost-Europa. Bussen bouwen is immers een arbeidsintensief proces: de doorlooptijd in productie bedraagt per bus 7 tot 9 weken."

"Doordat we het afgelopen jaar sterk geïnvesteerd hebben in de ontwikkeling van elektrische bussen met een snellaadsysteem, lopen we nu voorop en bouwen we weer een technologische voorsprong uit op de concurrentie. We willen met VDL Bus Roeselare een volgende stap zetten in de creatie van een fabriek van de toekomst."

Bij VDL werken ongeveer 500 mensen. Momenteel loopt de productie van een bestelling voor de Duitse steden Münster en Keulen. Er is ook nog een lopende bestelling van 120 hybride bussen van De Lijn. Door dat gevulde orderboek, gaat de busbouwer op zoek naar tachtig tijdelijke werknemers.